Handläggare bostadsanpassning

Falkenbergs kommun, Samhällsplaneringsavdelningen / Administratörsjobb / Falkenberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Falkenberg, Varberg, Halmstad, Laholm, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falkenbergs kommun, Samhällsplaneringsavdelningen i Falkenberg

Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.

Falkenberg är en kommun på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi arbetar för en hållbar tillväxt i både stad och landsbygd och allt fler väljer att flytta hit.
Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.

Vi söker nu en ny kollega till vår enhet inom bostadsanpassning. Tjänsten är placerad på bygglovsenheten inom samhällsplaneringsavdelningen.

Det finns många fördelar med att vara anställd i Falkenbergs kommun. Vi jobbar för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare har ett hållbart arbetsliv och en bra balans mellan arbete och fritid. Vi har ett nära samarbete med varandra och det finns alltid stöd och hjälp att få från kollegor. Vi erbjuder också kontinuerlig kompetensutveckling, ett årligt friskvårdsbidrag, flextid och möjlighet till distansarbete del av arbetstiden. Vi utbildar alla våra chefer i Utvecklande ledarskap och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö.

Publiceringsdatum
2024-03-06

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna innebär att du kommer att handlägga ärenden som omfattas av lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer att driva processen från ansökan om bidrag till färdig anpassning. Bostadsanpassningsbidraget är ett bidrag för personer med funktionsnedsättning som behöver anpassa sin bostad för att kunna bo kvar hemma.

Idag har vi en medarbetare som handlägger ärenden om bostadsanpassningsbidrag och vi söker nu en till för att kunna hantera inflödet av ansökningar.

Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete med möjligheter att göra skillnad för personer med funktionsnedsättningar. Din roll blir att handlägga ansökningar och besluta om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer att granska intyg från sjukvården som sökande bifogat sin ansökan för att styrka sitt behov av att anpassa bostaden. För att rätt beslut ska fattas hämtas vägledning i lagar, förarbeten, bygglagstiftning, och aktuellt rättsläge, vilket kräver en viss juridisk förståelse. Som en del i utredningen kommer du även behöva göra besök i bostaden som ska anpassas för att se på möjliga byggnadstekniska åtgärder utifrån fastighetens konstruktion och sökandes behov. Därefter tar du fram en lämplig lösning och ett underlag för offertförfrågan till entreprenörer. Omfattningen på anpassningarna varierar och du får användning av din problemlösningsförmåga för att se möjligheter och hitta bra lösningar. Vanliga anpassningar som vi beslutar om kan exempelvis vara dörrbreddningar, ramper, hissar, ombyggnationer av badrum och kök eller säkerhetsanpassningar för barn.

Arbetet består till stor del av mycket personkontakter, främst med sökande, men även med bygghantverkare och myndigheter. Du har ett stort eget ansvar för ditt arbete och dina ärenden samtidigt som du har ett nära samarbete med din kollega.

Kvalifikationer
Du har relevant utbildning eller bakgrund för tjänsten, exempelvis högskoleingenjör inom bygg, fastighetsförvaltning, arbetsterapeut, utbildning eller bakgrund inom byggnadsverksamhet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Arbetslivserfarenhet från bygg- eller fastighetsbranschen och/eller från kommunalt arbete är meriterande.

Du som söker har en god förmåga att möta människor med varierande bakgrund som ibland befinner sig i svåra situationer i livet. Intresse för människor och praktisk problemlösningsförmåga är viktiga egenskaper. Det krävs flexibilitet, samarbetsförmåga och initiativrikedom, liksom empatisk förmåga och servicekänsla. Tjänsten innebär myndighetsutövning vilket kräver ansvarsfullhet och professionalitet i ditt yrkesutövande. God skriftlig och muntlig kommunikation på svenska krävs. Datakunskaper samt körkort är krav för tjänsten.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C181531 - 2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falkenbergs kommun (org.nr 212000-1231)

Arbetsplats
Falkenbergs kommun, Samhällsplaneringsavdelningen

Kontakt
Bygglovschef
Veronica Engh
veronica.engh@falkenberg.se
0346- 88 60 54

Jobbnummer
8521308

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falkenbergs kommun, Samhällsplaneringsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falkenbergs kommun, Samhällsplaneringsavdelningen: