Handläggare/arbetsledare till Överförmyndarenheten

Bodens kommun, Kansli- & Serviceavdelningen / Administratörsjobb / Boden
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Kalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bodens kommun, Kansli- & Serviceavdelningen i Boden

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig!

Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv.

Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande.

Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra.

Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Överförmyndarenheten är en verksamhet som är placerad inom kommunledningsförvaltningen inom avdelningen för Kansli och service. Överförmyndarmyndigheten är en obligatorisk verksamhet inom kommunen som har till uppgift att vara tillsynsmyndighet över ställföreträdare dvs gode män, förvaltare och förmyndare.

Tillsynen ska garantera att vuxna personer med sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller liknade förhållande får sina ekonomiska, rättsliga och personliga intressen tillvaratagna. Överförmyndarnämndens tillsyn omfattar även förmyndares förvaltning av barns tillgångar.

Publiceringsdatum
2023-11-14

Arbetsuppgifter
Som handläggare/arbetsledare ingår du i en arbetsgrupp där du självständigt handlägger ärenden om god man, förvaltare och förmyndare enligt föräldrabalkens bestämmelser. Som arbetsledare ansvarar du för gruppens dagliga styrning o ledning, samordnar bemanning, ledigheter mm. De deltar även i verksamhets- och ekonomiuppföljning och planering.

Vi söker en handläggare inom området för överförmyndarfrågor, följande arbetsuppgifter ingår

• Planering av verksamhetens arbete samt daglig styrning av enheten
• Delta i verksamhets- och ekonomiska processer tillsammans med avdelningschef
• Utöva tillsyn över ställföreträdare
• Granska redovisningar från ställföreträdare
• Sköta administrativa arbetsuppgifter tex registrering av handlingar, hantering av personakter mm
• Informera och utbilda inom verksamhetens område
• Samverka med andra myndigheter och förvaltningar
• Samverkan med Överförmyndarenheten i Luleå
• Rekrytera och utbilda ställföreträdare
• Skriva ansökningar och yttranden till olika rättsinstanser
• Förbättringsarbete inom den egna verksamheten, där ingår att vara delaktig i digitalisering av verksamheten

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant universitet/högskoleutbildning tex ekonomi, samhällsvetenskap, rättsvetenskap, juridik eller motsvarande. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av ärendehandläggning med myndighetsutövning samt arbetsledning.

Som person så är du analytisk samt har en förmåga att arbeta självständigt. Du är drivande, engagerad och ser utveckling som en naturlig del i ditt arbete. Vidare så kan du hantera ett högt tempo samtidigt som du är noggrann och kan prioritera. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt tar lätt initiativ. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra, gärna i team.

Tjänsten kräver att du har stor integritet, att du är serviceinriktad, tycker om möten med människor samt har ett gott omdöme.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C164334".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bodens Kommun (org.nr 212000-2767)

Arbetsplats
Bodens kommun, Kansli- & Serviceavdelningen

Kontakt
Chef Kansli och serviceavdelningen
Carina Hallnor
Carina.hallnor@boden.se
0921-62109

Jobbnummer
8263059

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bodens kommun, Kansli- & Serviceavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bodens kommun, Kansli- & Serviceavdelningen: