Hållbarhets- & Kvalitetsansvarig hos Bo Andrén AB (BOA)

Sustainergies / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sustainergies i Stockholm, Sigtuna, Göteborg, Malmö eller i hela Sverige

Vill du leda ambitiöst hållbarhetsarbete hos ledande leverantör till svensk byggindustri?
Har du ett affärsperspektiv i kombination med passion för miljöfrågor och är nyfiken på bygg- och fastighetsbranschen? Då kanske rollen som Hållbarhets- & Kvalitetsansvarig hos Bo Andrén AB (BOA) är något för dig? Organisationen har höga ambitioner och vill nå nästa nivå i sitt hållbarhetsarbete. I rollen kommer du få leda organisationens ambitiösa miljö- och kvalitetsarbete framåt. Vill du vara med på deras resa?

Om BOA
Med hållbarhet som röd tråd genom hela verksamheten levererar BOA byggskivor till byggindustrin i hela landet från producenter världen över. Tillsammans med verksamheterna i Norge och Baltikum omsätter de totalt 750 MSEK. Med omsorg väljer BOA ut kvalitetsprodukter till sitt breda sortiment i enlighet med uppsatta hållbarhetsmål för en giftfri, ansvarsfull och hållbar byggbransch. Tillsammans med stort kundfokus och modern logistik är familjeföretaget BOA en av Sveriges ledande leverantörer av byggskivor.
BOA har ett väletablerat hållbarhetsarbete och de är stolta men inte nöjda. Fokus på kvalitet och miljö genomsyrar hela verksamheten, från den interna verksamheten, leverantörsled till kundrelationer. Med en hög ambition om att vara en stark förebild i byggbranschen vill de fortsätta förbättra sitt hållbarhetsarbete. I en bransch där utvecklingen sker i snabb takt med ständigt nya förväntningar och lagar behöver de nu utöka sin expertis och ledning inom det viktiga miljöarbetet.

Uppdrag och arbetsuppgifter
I rollen som Hållbarhets- och Kvalitetsansvarig kommer du att ingå i ett team med BOAs VD tillika produktchef samt försäljnings- och marknadschef, till vilka du kommer rapportera. Det är en roll med varierande uppgifter där du kommer arbeta med hela produktportföljen och alla producenter. Du kommer ha en central roll i hållbarhetsarbetet med ett helhetsansvar för miljö och kvalitet via organisationens verksamhetssystem. För att lyckas kommer du att löpande omvärldsbevaka aktuella och relevanta hållbarhetsfrågor, lagar och förordningar. Med din tekniska kompetens och expertis inom miljöfrågor kommer du även finnas med som ett viktigt stöd för inne- och utesäljare.
Du kommer att:
Ansvara för företagets övergripande kvalitets- och hållbarhetsstrategi med mål och aktiviteter
Ansvara för samordning, underhåll och utveckling av ledningssystemen ISO 14001 och ISO 9001
Följa upp leverantörer, kravställningar och granska produkter
Ansvara för att övervaka och mäta hållbarhets- och kvalitetsprestanda
Ansvara för framtagning av miljö- och varudeklarationer på företagets produkter och kvalificering enligt BASTA, Byggvarubedömningen och Sunda Hus med flera
Ansvarig för standarder och produkt- eller miljödokumentation såsom PEFC/FSC, EPD och eBVD
Presentera företagets hållbarhetsarbete i en årlig hållbarhetsrapport samt via CDP-rapportering

Utvecklingsmöjligheter
Du ges möjlighet att förvalta ett gediget genomfört hållbarhetsarbete och bjuds in till att bidra med kreativitet för att utveckla hållbara, kund- och miljövänliga lösningar. Du ges stort ansvar under frihet att utifrån din kunskap och kompetens bidra till en mer hållbar byggbransch.

Kompetenser och färdigheter
Det är viktigt att du har ett kundnära affärsperspektiv, god teknisk förståelse samt ett helhetsperspektiv på miljöarbete, för att trivas och utvecklas i rollen ser vi att du har:
Relevant utbildning eller motsvarande kompetens från arbetslivet, gärna en teknisk- eller ingenjörsbakgrund
Minst 2 års arbetslivserfarenhet av hållbarhets- och kvalitetsarbete
God erfarenhet av att arbeta med ledningssystemen ISO 14001 och ISO 9001
Kännedom om miljöprestanda samt svensk miljölagstiftning
Praktisk erfarenhet av internrevisioner och ledningssystem
Goda kunskaper och vana av att arbeta i Excel
Flytande språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Som person är du kommunikativ, pedagogisk och målinriktad

Det är även meriterande med:
Praktisk erfarenhet av produktgranskning/kravställning

Publiceringsdatum
2023-01-24

Anställningsvillkor
Arbetsplats: Huvudkontoret i Rosersberg, med viss möjlighet till distansarbete
Omfattning: Heltidstjänst
Tillträde: Så snart som möjligt med hänsyn till uppsägningstid
Ersättning: Marknadsmässig lön och kollektivavtalsenliga villkor

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sustainergies
Birger Jarlsgatan 57 C Fack (visa karta)
113 56  STOCKHOLM

Jobbnummer
7376265

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sustainergies

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sustainergies: