Familjerättssekreterare - Vill Du arbeta inom familjerätten?

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Sjöbo
2014-11-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare - Vill Du arbeta inom familjerätten?" (publicerad 2018-09-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Sjöbo och Skurups kommun ska med syfte att utveckla familjerätten utveckla ett samverkande arbetssätt gällande familjerätten för att gå från ensamarbete till teamarbete i de ärenden som kräver det. Familjerätten kommer därmed bestå av totalt två familjerättssekreterare, anställda av de två kommunerna, med huvudarbetsgivare i en av kommunen. Därutöver sker ett nära samarbete med de handläggare som erbjuder samarbetssamtal samt det nätverk som finns inom familjerätten i sydöstra Skåne.
Erfaren familjerättssekreterare finns idag redan anställd i Skurup varför denna rekrytering avser tjänsten i Sjöbo kommun.
Sjöbo kommuns socialtjänsts myndighetsenhet tillhör organisatoriskt familjeförvaltningen. Förvaltningen består därutöver av socialtjänstens öppna serviceinsatser, flyktingmottagning, skol- och förskoleverksamhet, bibliotek och barn/ungdomskultur.

Vi satsar på utveckling inom myndighetsverksamheten varför enheten kommer att förstärkas samtidigt som nya arbetsformer kommer att prövas.
I enlighet med förändringsarbetet kommer utbildningsinsatser genomföras.

Kommunens 1100 medarbetare möter Sjöboborna i livets alla stadier. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.

Publiceringsdatum
2014-11-24

Arbetsuppgifter
Socialsekreterare familjerätt sökes till Myndighetsenheten.

Vi har i uppdrag att arbeta utifrån ett barnperspektiv och förutsätter att du har ett tydligt barnfokus. Utredningsarbetet sker enligt SoL och FB och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Socialsekreterare familjerätt ansvarar även för att anordna samarbetssamtal efter remiss från domstol, samt för upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden. Andra vidkommande arbetsuppgifter är upplysningar till tingsrätten, rådgivning via telefon samt utredningar rörande särskilt förordnad vårdnadshavare.

Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation.

Dokumentation är en viktig del av arbetet liksom samverkan med interna och externa
samarbetspartners är viktiga inslag.

Kommunernas organisation möjliggör gott och nära samarbete med övriga enheter inom såväl IFO som andra verksamheter. I tjänsten kommer du arbeta med Skurups kommuns motsvarande befattning.
Du kommer därmed samtidigt med att du erbjuds utbildningsinsatser inom Familjerättsområdet, få tillgång till att arbeta ihop med en erfaren handläggare inom området.
Familjerättssekreteraren har regelbunden extern handledning med det nätverk som finns inom familjerätten i sydöstra Skåne.
Inom gruppen och på enheten pågår ett utvecklingsarbete avseende metoder och kvalitetssäkring där du förväntas delta.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen. Du behöver ha tidigare erfarenhet av utredningsarbete. Vi ser gärna att du har samtalsvana i form av samarbetssamtal eller utredande samtal. Har du arbetat med familjerättsliga frågor är det meriterande.
Dokumentation är en stor och betydande del i arbetet vilket medför att du behöver ha god datorvana och även kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.

Som person är du kreativ och du har ett empatiskt förhållningssätt i bemötandet med brukarna, utan att det övergår till sympati. Du har god självkännedom och agerar som ett stöd till föräldrar genom att ha ett lösningsfokuserat arbetssätt.

Med hjälp av din förmåga att vara flexibel i arbetet hanterar du mötet med olika människor på ett situationsanpassat sätt. Din flexibla förmåga har även betydelse för samarbetet med övriga medarbetare då det är viktigt att kunna stödja och ta hjälp av varandra i det dagliga arbetet.

Din stresstålighet genomsyrar ditt arbete då du ibland möter svåra situationer, behöver ta beslut och utföra utredningar parallellt. Att du besitter ett intresse för samtliga arbetsuppgifter inom tjänsten ser vi som en självklarhet.

Har du tidigare arbetat i datasystemet ProCapita är det en fördel.

Körkort *B**** är ett krav.

Vi gör i denna rekrytering löpande urval och intervjuer, så skicka in din ansökan omgående.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-01-07 Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-12-08
Ange följande referens när du ansöker: 134/14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Malmborg Olsson, Enhetschef 0416-27393
Petra West-Stenkvist, Bitr. förv chef 0416-273 01

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Adress
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2078438

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: