Familjehemssekreterare
Kristinehamns kommun / Socialsekreterarjobb / Kristinehamn
2025-02-12
Visa alla socialsekreterarjobb i Kristinehamn,
Storfors,
Nacka,
Degerfors,
Karlskoga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun i Kristinehamn Arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Förvaltningen är indelad i tre processer; Egen försörjning, Ett tryggt och hälsosamt liv och Trygga barn i trygga familjer samt enheten Navigatorcenter där hela förvaltningens mottag finns samlat som en väg in.
Inom Familjeenheten, som tillhör processen Trygga barn i trygga familjer, finns all myndighetsutövning gällande barn och ungdomar samlat. Enheten består av arbetsgrupperna barn och unga, familjehemssekreterare och familjerätt. Till stöd för enheten finns fyra teamledare och fyra socialadministratörer. Familjehemssekreterarna söker nu en ny kollega till sin grupp som består av fyra familjehemssekreterare och en socialsekreterare som främst utreder kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Gruppen leds av en teamledare och har administrativt stöd av enhetens socialadministratörer.
Efter genomgången introduktion erbjuds distansavtal som innebär att du kan arbeta på distans två dagar i veckan om verksamheten tillåter. Kristinehamns kommun har arbetat aktivt med digitalisering vilket möjliggör majoriteten av arbetsuppgifter på distans förutom fysiska möten.
Publiceringsdatum2025-02-12ArbetsuppgifterSom familjehemssekreterare kommer du att arbeta med rekrytering, utredning, handledning och utbildning av jour- och familjehem samt matcha barn i behov av placering till rätt familj. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. I ditt dagliga arbete har du regelbunden kontakt med de familjehem du ansvarar för, med målet att de ska kunna klara sina uppdrag på bästa sätt och tillgodose de placerade barnens behov. Du har ett nära samarbete med barnens socialsekreterare, där ni åker på gemensamma uppföljningar och verkar för att varje enskild placering ska fungera och ni samarbetar även med t.ex. skola, hälso- och sjukvård och andra instanser. Du ansvarar också för att avtal om ekonomisk ersättning till familjehemmen upprättas.
Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten. Arbetet innebär regelbundna resor och vissa långa resor. I arbetet ingår att tillsammans med dina kollegor och ledning ansvara för och delta i utvecklingsarbetet av familjehemsvården. Trygga barn i trygga familjer har aktivt jobbat med ett omställningsarbete och kommer fortsatt ha stort fokus på det, inte minst kopplat till nya socialtjänstlagen. Hela processen, inklusive familjehemssekreterarna, kommer att utbildas i arbetssättet Signs of safety under våren 2025. Det är därför viktigt att du vill vara en aktiv och bidragande del i denna omställning.
KvalifikationerDu som vill bli vår nya kollega har socionomexamen eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av familjehemsvård eller av den sociala barn- och ungdomsvården.
Vi söker dig som är trygg och stabil och som visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. För att du ska trivas är det viktigt att du har en god förmåga att vara självgående. Att du själv kan strukturera ditt arbete och driva dina processer mot ett resultat. Du är en utåtriktad person som har lätt för att skapa och underhålla kontakter. Du är service- och samarbetsinriktad och du relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt.
Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C234467".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868),
http://www.kristinehamn.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-kristinehamns-kommun/ Kontakt Rekryteringskonsult
Hans Olof Bengtsson
rekrytering@kristinehamn.se Jobbnummer 9161799