Fältsekreterare
Ronneby kommun, Individ och familjeomsorg / Socialsekreterarjobb / Ronneby
2021-12-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Fältsekreterare" (publicerad 2023-03-01) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Ronneby,
Karlskrona,
Karlshamn,
Tingsryd,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ronneby kommun, Individ och familjeomsorg i Ronneby Vill du bli en av våra fyra fältsekreterare i Förebyggande teamet?
Ronneby kommun har beslutat att utöka sitt förebyggande arbete riktat mot ungdomar och vi söker nu två drivna och kunnig medarbetare till tjänster som fältsekreterare. Som fältsekreterare ingår du i ett förebyggande team som är en del av Råd och stöd familj, Individ- och familjeomsorgens öppenvård. Vi består i nuläget av 12 medarbetare och enhetschef. Vi har våra lokaler på Rosengatan i centrala Ronneby.
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss?
Publiceringsdatum2021-12-20ArbetsuppgifterDu kommer att arbeta med förebyggande och uppsökande arbete främst inom åldersgruppen 13-17 år men även arbete med yngre och äldre barn och ungdomar kan förekomma. I tjänsten ingår att ansvara för verkställande av ungdomstjänst, göra förhandsbedömningar, ha egna kontakter i form av fältsamtal, vara bekväm med att hålla i grupper och ge information i skolor om bland annat alkohol, droger och kriminalitet.
Fältarbete på kväll och helg ingår och du kommer att vistas ute i ungdomsmiljöer vid riskhelger.
Du har ett nära samarbete med framförallt polis, fritid och skola.
KvalifikationerDu ska ha högskoleutbildning som socionom, socialpedagog eller annan relevant högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Du ska även ha erfarenhet av att arbeta som fältsekreterare och/eller generellt ungdomsarbete eller annan relevant yrkeserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
Vidareutbildning inom MI, ungdomsarbete, kriminalitet eller missbruk är också önskvärt.
Du har god kompetens i att ha stödjande och motiverande samtal och det är viktigt att du som person är prestigelös, fördomsfri, initiativtagande och nyfiken då kontakten med ungdomar vilar på en frivillig grund. Du är trygg när du vistas i ungdomsmiljöer både i skola och i uppsökande sammanhang.
Du trivs med att dina uppdrag varierar och kan förändras utifrån situationsanpassade händelser.
ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
För att arbeta med barn och unga under 18 år krävs att du i samband med anställning uppvisar ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska uppvisas i original, avser "arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg" och beställs kostnadsfritt från Polisens hemsida. Det är handläggningstid så beställ i god tid.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagRonneby kommun, Individ och familjeomsorg
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1077431-2021-20".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ronneby kommun (org.nr 212000-0837)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Ronneby kommun, Individ och familjeomsorg
Kontakt Enhetschef
Pernilla Hovbäck
pernilla.hovback@ronneby.se +46457618490 Jobbnummer 6193158
Observera att sista ansökningsdag har passerat.