Enhetschef inriktning analys, uppföljning och statistik

Jämställdhetsmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Jämställdhetsmyndigheten i Göteborg

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.

Eftersom Jämställdhetsmyndigheten inför ytterligare ett nytt chefsled söker vi nu en enhetschef för Utredningsenheten 1 inom avdelningen Analys och uppföljning.

Publiceringsdatum
2021-04-12

Dina arbetsuppgifter
Avdelningen för analys och uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Avdelningen består i dagsläget av 18 personer med olika typer av kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning.

Enhetens uppdrag handlar om att följa upp de jämställdhetspolitiska målen, analysera jämställdhetspolitiska insatser samt svara för att förvalta och utveckla myndighetens statistikverksamhet. I uppdraget ingår även att bedriva omvärldsbevakning, delta i remissarbete samt även bidra med analysstöd till myndighetens andra avdelningar.

Att vara enhetschef innebär att leda, driva och utveckla enhetens personal-, budget och verksamhetsarbete. Du kommer att ha ansvar för struktur, planering av resurser och prioriteringar inom enheten och tar en aktiv roll i budgetarbetet. På enheten finns i dagsläget 9 medarbetare som du har personalansvar för och som du arbetar tillsammans med för att driva enhetens utvecklingsfrågor och övriga uppdrag. Du bidrar även till avdelningens utveckling.

I uppdraget ingår också att ansvara för upphandling och arbetsmiljö inom enhetens uppdrag och du rapporterar till avdelningschefen. Eftersom tjänsten är ny är du en del av arbetet med att forma den och den innehåller både strategiska och operativa arbetsuppgifter. Detta innebär att du både deltar aktivt i enhetens aktiviteter, företräder verksamheten internt och externt samt att du arbetar för att driva enhetens utveckling i enlighet med avdelningens och myndighetens övergripande uppdrag och utmaningar.

Kvalifikationer
• Relevant akademisk examen inom området eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• Dokumenterad erfarenhet av att självständigt leda grupper, projekt eller liknande
• Goda kunskaper i svenska och engelska både skriftligt och muntligt
• Kunskaper inom jämställdhetsområdet och den svenska jämställdhetspolitiken
• Goda kunskaper om olika metoder för analys, uppföljning och utvärdering
• Erfarenhet av upphandling, exempelvis av statistik-, utrednings- och forskningstjänster

Vi ser det som meriterande om du har

• Tidigare chefserfarenhet vilket meriteras högt.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet - företrädesvis inom det statliga området.
• Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
• Kunskaper inom ett eller flera av de områden som täcks av de jämställdhetspolitiska delmålen
• Erfarenhet att arbeta med statistikframtagning och -bearbetning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person leder du kommunikativt och tydligt med en god förmåga att skapa förtroende. Du är resultatorienterad och har förmågan att driva din enhet mot uppsatta mål och du vågar fatta beslut. Andra viktiga egenskaper för tjänsten är att vara strukturerad, samarbetsorienterad samt ha ett genuint intresse av ledarskap.

Anställningsinformation

Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.

Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Praktisk information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Peter Vikström, Avdelningschef, 031-3929177. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Jonathan Jacobsson, HR-generalist, 031-3929070. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Lars-Gunnar Engström 031-3929016 och Lena Bjurving ST 031-3929053.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

Välkommen med din ansökan senast 26 april. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Jämställdhetsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Jämställdhetsmyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Jämställdhetsmyndigheten (org.nr 202100-6693), https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/om-oss/jobba-hos-oss

Jobbnummer
5685600

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Jämställdhetsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Jämställdhetsmyndigheten: