Enhetschef för förebyggandeenheten, Myndighetsenheten

Kristianstads kommun / Sjukvårdschefsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Tillsammans med fokus på medborgarens behov!

Omsorgsförvaltningen söker en enhetschef till myndighetsenhetens verksamhetsområde inom det förebyggande arbetet, vilket innefattar mötesplatser, anhörigstöd, uppsökande verksamhet, frivillig- och volontärsamordning, hälsa- och träning samt socialt innehåll och kultur.

Vår nuvarande chef för enheten går vidare till en annan verksamhet inom förvaltningen. Därför söker vi nu en enhetschef, till en spännande och utvecklande verksamhet på den framtida resan!

I enheten för det förebyggande arbetet finns flera spännande inriktningar. Det är starkt fokus på det förebyggande arbetet, vilket ger stora möjligheter till att driva utveckling inom verksamhetsområdet.

Utöver enheten för det förebyggande arbetet finns ytterligare två enheter på myndighetsenheten som ansvarar för handläggning av beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL samt en barn- och ungdomskoordinator.

Välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder våra ledare varierande interna utbildningspaket och nätverksträffar som syftar till att uppnå arbetsglädje och livslångt lärande. Organisationen välkomnar och stöttar kreativa och innovativa ledare. Centrala HR-, Ekonomi, IT- och bemanningsfunktionen utgör ett stöd till dig som chef i det dagliga arbetet. I befattningen ingår personal- och budgetansvar.

Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se.

Publiceringsdatum
2023-03-27

Arbetsuppgifter
I rollen kommer du att ansvara för samtliga delar med ett verksamhetsnära arbetssätt och kommer att ha personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för ca 17 medarbetare. Du leder verksamheten med hög kvalitet mot uppsatta mål och drivs av att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna. Du har förmåga att entusiasmera medarbetare för att nå verksamhetens mål. Vidare är du med i medborgardialoger för att skapa ett framgångsrikt utbud av aktiviteter och forma verksamheten.

Du tar aktivt del i ledningsarbetet för myndighetsenheten samt utvecklar förvaltningens övergripande förebyggande arbete. Du ska skapa förutsättningar för medarbetare att förverkliga målen i organisationen. Samverkan såväl med interna som externa parter är en viktig del av arbetet.

Förvaltningen formulerar strategiska långsiktiga mål med det förebyggande arbetet. Du bidrar till gott arbetsklimat och en god teamkänsla. I ledningsgruppen arbetar vi nära varandra och ersätter varandra vid semester och annan frånvaro.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning, hälso- och sjukvårdsutbildning eller annan högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant samt ledarskapsutbildning.

Du har erfarenhet av budgetansvar samt analys och uppföljning i syfte att styra och leda och vi ser gärna att du har erfarenhet som chef/ledare med god kunskap i för uppdraget rådande lagstiftning. Utbildning i och erfarenhet av förändringsledarskap är meriterande liksom erfarenhet av att driva kvalitetsutveckling gärna med hjälp av välfärdsteknologi. Vidare är erfarenhet från politiskt styrd verksamhet meriterande.

Arbetet kräver kommunikation och dokumentation och vi förutsätter att du har god datorvana, en god kommunikationsförmåga samt behärskar svenska i tal och skrift. B-körkort är ett krav.

Som person har du förmåga att kunna samarbeta och samverka internt såväl som externt och ta ansvar för verksamheten ur ett större perspektiv. Du är prestigelös och utvecklingsinriktad samt har en mycket god förmåga att prioritera, planera och fatta beslut. Ett ledarskap präglat av lyhördhet, mod och tydlighet.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2023-56".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Myndighetsutövning

Kontakt
Myndighetschef
Liselott Lindberg
044-13 57 67

Jobbnummer
7591286

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: