Engagerad och lösningsinriktad socialsekreterare

Kungälvs kommun / Socialsekreterarjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun i Kungälv, Munkedal eller i hela Sverige

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!




Publiceringsdatum
2022-06-22

Beskrivning
Stöd- och försörjningsenheten igår i den samlade Myndighetsverksamheten inom socialtjänsten, sektor Trygghet och Stöd.

Arbetsgruppen består i dagsläget av 10 socialsekreterare, en rehabhandläggare, en socialadministratör, 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Vi arbetar med socialtjänstens alla målgrupper utifrån behov av ekonomiskt bistånd. Målgruppen som du främst kommer att arbeta med är vuxna från 30 år. Vårt arbete kräver samverkan, både externt och internt. Vår arbetsplats främjar den interna samverkan genom att hela myndighetsverksamheten sitter samlad i kommunens stadshus, där vi har ett aktivitetsbaserat kontor med öppen planlösning.

Enheten arbetar för att stödja våra brukare på sin väg mot egen försörjning, samt bedömer rätten till ekonomiskt bistånd under tiden. Vi arbetar målmedvetet och engagerat för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för dem vi möter. I samverkan med andra och tillsammans med klienten lyckas vi bättre med vårt uppdrag att hjälpa den enskilde ut i egen försörjning. Vårt arbete ger goda resultat, vilket vi är stolta över!

En av våra duktiga socialsekreterare söker sig efter fem år vidare till nya utmaningar och vi söker nu dig som vill fortsätta utvecklingen för enheten tillsammans med oss. Kom in med din ansökan redan idag! Urval sker löpande.

Dina arbetsuppgifter
- Handläggning och dokumentation av ärenden avseende ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen, från nybesök till löpande ärenden.
- Jour dagtid för enhetens pågående ärenden, samverkan externt och internt.
- I förekommande fall även handläggning av våldsärenden i inledningsskedet.

Flexibilitet och noggrannhet krävs för att bevara god service och hög kvalitet i arbetet. Vi håller för närvarade på att implementera arbetet med e-ansökan, vilket innebär att vi på sikt kommer att förändra vårt arbetssätt i vissa delar.

Alla som arbetar här är en del av den gemensamma arbetsmiljön och har ett ansvar för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Vi värderar samarbetsförmåga likväl som förmåga till självständigt arbete, och ser att du deltar och är aktiv i metodmöten, APT etc. Vi bemöter människor på ett respektfullt sätt.

Kvalifikationer
- Socionomexamen.
- MI-utbildning samt utbildning i våld i nära relation och hedersrelaterat våld är meriterande.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, helst med inriktning ekonomiskt bistånd krävs.
- Goda kunskaper i Treserva är en fördel.
- Erfarenhet av arbete inom andra myndigheter så som Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan är meriterande.

Kommunen är i en digitaliseringsutveckling, varför du bör ha vana och kunskaper i att arbete med digitala lösningar.

Vi tror att du har en personlig mognad och att ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme. Du är initiativtagande och kan driva processer på ett bra sätt. Du har god administrativ förmåga, är stresstålig och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i akuta situationer. Du är flexibel och kan ställa om utifrån det som arbetet kräver. Vi tänker att du har god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift. Du är lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har god samverkans- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
40 tim/v. Tillträde: 2022-09-01 Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungälvs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/394".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungälvs kommun (org.nr 212000-1371)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Kristina Olsson
0303-239077

Jobbnummer
6768926

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun: