Ekonomikonsult till Stockholm

Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2022-06-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomikonsult till Stockholm" (publicerad 2024-08-12) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Om avdelningen och enheten
Anställningen är placerad på avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster, enheten för ekonomi­konsulttjänster. Avdelningens primära uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi för myndigheter med färre än 150 anställda samt HR-konsulttjänster. Utöver helhetslösningar levererar vi också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar.

På enheten ekonomirelaterade konsulttjänster arbetar är vi i dagsläget 16 personer som sköter cirka 40 myndigheters ekonomiadministration och bokslut. Vi har ett väl utvecklat samarbete inom enheten och även tillsammans med vår systerenhet redovisningsrelaterade konsulttjänster som sköter den löpande redovisningen för våra kunder.

Hos oss får du möjligheten att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter och uppdrag hos ett antal olika kundmyndigheter. Vi har högt till tak och det finns stora möjligheter till att påverka

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Månadsavstämningar
• Årsbokslut
• Uppdrag hos kund

Som ekonomikonsult arbetar du med våra kundmyndigheter i kvalificerade ekonomi­administrativa frågor. Du ger stöd vid redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen. Du ansvarar för månads- och kvartalavstämningar samt upprättar årsredovisningens finansiella delar för ett antal kundmyndigheter. Arbetet innebär även att under både kortare och längre perioder vara uthyrd som ekonomichef, controller, redovisningsansvarig eller ekonomikonsult hos kund. I rollen ingår även att vid behov ingå i interna projekt och arbetsgrupper samt aktivt delta i förbättringsarbete.

Under vissa perioder, exempelvis vid bokslut, kan det innebära att arbeta övertid. Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det också viktigt att du har ett naturligt intresse att arbeta med utveckling och förbättringsarbete.

Publiceringsdatum
2022-06-13

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen eller motsvarande utbildning/erfarenhet
• Minst två års erfarenhet av redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar under den senaste femårsperioden
• Minst två års erfarenhet av budgetarbete och ekonomiuppföljning den senaste femårsperioden
• Erfarenhet av arbete från löpande redovisning till upprättande av bokslut den senaste femårsperioden

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter då kommer arbeta som konsult ute hos kund
• God samarbetsförmåga för att med kunder och kollegor driva arbetet tillsammans
• Att driva utvecklingsarbete
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att skapa struktur i ditt arbete och att säkerställa kvalitet
• Att vara flexibel och kunna arbeta med många varierande arbetsuppgifter

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av arbete som konsult
• Erfarenhet av digitala arbetssätt
• Erfarenhet av ekonomisystemet UBW (Agresso)

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning på 100%. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad antingen i Stockholm och resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 4 juli 2022. Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57

Jobbnummer
6735004

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: