Ekonomiansvarig till Socialförvaltningen i Alingsås kommun

Jurek Rekrytering & Bemanning / Ekonomichefsjobb / Alingsås
2016-04-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ekonomiansvarig till Socialförvaltningen i Alingsås kommun" (publicerad 2016-05-09) ⬅️


Visa alla ekonomichefsjobb i Alingsås, Ale, Vårgårda, Lerum, Bollebygd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Jurek Rekrytering & Bemanning i Alingsås, Vårgårda, Lerum, Partille, Borås eller i hela Sverige

Om verksamheten

Alingsås präglas av stark tillväxt, nyföretagaranda och är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås ligger nära. Med tåg till Göteborg tar det drygt 30 minuter, under en timme till Borås och Skövde och under tre timmar till Stockholm.

Alingsås kommun som arbetsgivare erbjuder dig ett meningsfullt arbete med goda arbetsvillkor och ständigt lärande. Det är viktigt att du som medarbetare känner dig delaktig i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över den service som erbjuds. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar bättre trivsel på arbetsplatsen och ett bättre resultat.

Socialnämnden ansvarar för kommunens uppgifter för de målgrupper som framgår av socialtjänstlagen, lagen om stöd för och service till vissa funktionshindrade och vad som i övrigt i lag eller annan författning sägs om socialnämnd. Socialnämnden ansvarar även för kommunens arbetsmarknadsfrågor, stöd till barn och unga, familjer, människor som inte är självförsörjande, människor med funktionsnedsättning, missbrukare samt personer under 65 år med sociala eller psykosociala behov.
Förvaltningen har ca 700 anställda och en budgetomslutning på ca 600 mnkr.

Publiceringsdatum
2016-04-21

Dina arbetsuppgifter
Som Ekonomiansvarig kommer du ha ett övergripande ansvar för Socialförvaltningens ekonomiprocesser samt att du sitter som medlem i förvaltningsledningen. Som ekonomiansvarig har du ett strategiskt ansvar för nyckeltal, budget- och prognosarbete samt ansvar för andra ekonomiska underlag. Rollen innebär att skapa ordning och reda i arbetsprocesserna och ha ett ansvar över att självständigt lägga en plan för ekonomifunktionens arbete och säkerställa att rutiner och processer följs. Detta arbete innefattar både strategiska styr- och ledningsprocesser och operativa rutiner inom ekonomiadministrationen. I ditt arbete har du även hjälp av två ekonomer som tillhör din grupp som du även har ett personalansvar över. Du kommer arbeta tätast med förvaltningschefen som är din chef och personen du rapporterar till. Vidare inom förvaltningen finns avdelningschef för planeringsavdelningen samt HR- ansvarig som nära samarbetspartners som arbetar i liknande relationer till förvaltnings- och avdelningschefer. Det är ett stort utvecklingsarbete som startat och din uppgift är att driva processarbetet och driva genomförandet i organisationen. Vidare i din roll kommer du arbeta med:

• Löpande redovisning
• Budget- och prognosarbetearbete
• Analyser & rapporter
• Månads- och årsbokslut
• Effektivisera arbetsprocesser och se säkerställa att de tillämpas

Vem är du?

För att bli framgångsrik i rollen söker vi dig som har en akademisk utbildning samt ca 5-7 års erfarenhet som ekonom, controller, processledare. Du bör ha drivit eller varit delaktig i förändringsarbete sedan tidigare, och därmed ha erfarenhet av att hantera, analysera och sammanställa processer och rutiner driva igenom styrprocesser i organisationen. Du har god förmåga att se helheten i arbetsprocesser och har en lång planeringshorisont. Har du erfarenhet från kommunal verksamhet ser vi det som meriterande.

Som person bör du vara drivande och utvecklingsorienterad, men samtidigt ödmjuk och tålmodig inför komplexiteten i verksamheten. Du är trygg i din kompetens och erfarenhet samt trivs i såväl det operativa som i det strategiska arbetet. Du har ett genuint intresse för planering och effektivisering. Du har ett intresse för ekonomistyrning och erfarenhet av att utveckla styrprocesser. Vidare är du en person som är kommunikativ och som på ett pedagogiskt sätt kan förklara ekonomi i verksamheterna och har även vana att arbeta verksamhetsnära och självständigt. Du är duktig på att samarbeta och vet hur du motiverar till förändring.

Du erbjuds

Du erbjuds ett arbete i ett utvecklingsinriktat team som präglas av framåtanda, engagemang och kunskap samt en arbetsgrupp med lång erfarenhet och kompetens. Du kommer till en ledningsgrupp med lång erfarenhet, energi och inspiration samt att du är en viktig funktion där ditt arbete och engagemang berör många medarbetare och medborgare i kommunen.

Start:

I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek Rekrytering & Bemanning, varför du vid frågor är varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Charlotta Isacson på tel.nr 0766-331448 alternativt via mail: charlotta.isacson@jurek.se . Då urvalet sker löpande är du välkommen med din ansökan redan idag via www.jurekbemannning.se .

Ersättning
Enligt ök.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Visstidsanställning

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-08
Vi föredrar ansökningar via webben
Ange följande referens när du ansöker: 3564
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotta Isacson

Företag
Jurek Rekrytering & Bemanning

Adress
Jurek Rekrytering & Bemanning
Biblioteksgatan 11
11146 Stockholm

Kontorsadress
Biblioteksgatan 11, Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2797279

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Jurek Rekrytering & Bemanning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Jurek Rekrytering & Bemanning: