Doktorandtjänst inom området hybrid- och elfordon

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES / Elkraftsjobb / Stockholm
2013-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorandtjänst inom området hybrid- och elfordon" (publicerad 2013-09-15) ⬅️


Visa alla elkraftsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES i Stockholm

KTH Skolan för elektro- och systemteknik (EES) söker en forskarstuderande placerad vid avdelningen för Elektrisk energiomvandling.

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.

Skolan för Elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteori, rymd- och fusionsplasmafysik och elkraftteknik. I denna dynamiska miljö arbetar ca 380 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i elektroteknik samt 6 mastersprogram med högt söktryck och nära koppling till våra profilområden.

Avdelningen för Elektrisk energiomvandling har cirka 30 medarbetare och är Sveriges ledande universitetsgrupp inom området elektriska maskiner och effektelektronik. Avdelningens forskningsprojekt behandlar elektrisk kraftöverföring och -generering, industriella drivsystem samt elektrisk traktion för både väg och rälsbunden trafik.

Publiceringsdatum
2013-06-09

Arbetsuppgifter
Genom att konstruera ett elektriskt drivsystem så att den elektriska maskinen fysiskt integreras med den effektelektroniska omvandlaren, uppnås flera fördelar. Systemet kommer att bli mycket volymeffektivt och förväntas få mindre problem med störningar. Bland annat dessa fördelar gör systemet mycket intressant för hybrid - och elfordonstillämpningar. Effektomvandlaren kommer att utnyttja en ny kretstopologi samt lågspända switchkomponenter vilket möjliggör en synnerligen kompakt systemdesign.
Projektet finansieras av Svenskt Hybridfordoncentrum (SHC) och arbetet kommer att bedrivas i nära kontakt med fordonstillverkare och elektroteknisk industri.
Den forskarstuderande förväntas presentera sina resultat vid internationella konferenser och i ledande vetenskapliga tidskrifter.

Kvalifikationer
Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en master- eller civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad fysik, mekatronik, energiteknik eller motsvarande område.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista och väl utvecklade analytiska färdigheter och färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat vid internationella konferenser och tidskrifter. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt , upphör: Tidsbegränsad, enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~4 år vid fulltidsstudier)

Ersättning
Månadslön, enligt KTHs avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-07-01
Ansökan ska innehålla följande:
1. Fullständig meritförteckning inklusive alla dina relevanta akademiska och professionella erfarenheter och kunskaper
2. Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier.
3. Kortfattad redogörelse varför du vill bedriva forskningstudier, vilka är dina akademiska intressen, hur relaterar de till dina tidigare studier och framtida mål, max 2 sidor lång.
4. Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Upp till 2 dokument, inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
5. Rekommendationsbrev och kontaktinformation till referenspersoner.
Vänligen ange arbetsgivarens referensnummer E-2013-0439 på ämnesraden i ansökan.
Dokumenten skall skickas som en enda PDF-bilaga. Vänligen skicka inga komprimerade filer.
Ange följande referens när du ansöker: E-2013-0439
Ansökan kan skickas till e-postadress: 0439@ee.kth.se

Kontakt
Oskar Wallmark, Univ. lektor 08 790 7831 oskar.wallmark@ee.kth.se
Irina Radulescu, HR-ansvarig EES 08 790 6321 irinar@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, SACO 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)
Osquldas väg 10
10044 Stockholm

Jobbnummer
1577361

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES: