Doktorand i strömningsmekanik

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2015-09-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i strömningsmekanik" (publicerad 2018-02-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång. Kandidatprogrammet Simuleringsteknik och virtuell design och ett flertal masterprogram.

Linné Flow Centre (www.

flow.kth.se) bedriver forskning i grundläggande strömningsmekanik på KTH och är ett av tjugo excellenscentra som valdes ut av Vetenskapsrådet (VR) år 2006. Centret har en vision att vara en internationellt ledande forskningsmiljö för grundläggande strömningsmekanik där innovativ forskning skapas och framtida forskningsledare utvecklas. Centret har blivit en av de internationellt ledande forskargrupperna i strömningsmekanik.

Publiceringsdatum
2015-09-24

Dina arbetsuppgifter
Övergången från laminär till turbulent strömning över ytor är förknippad med en stor ökning av friktionsmotstånd. Därför har kravet på betydande minskning av CO2 och NOx resulterat i ett ökat intresse för utveckling av flygplan med laminär strömning. Utvecklingen av sådana flygplan kräver förmågan att beräkna läget av övergången från laminär till turbulent strömning med hög noggrannhet. Syftet med detta projekt är att använda avancerade numeriska simuleringsverktyg samt att vidareutveckla befintliga analytiska modeller för att undersöka de tidiga stadierna av denna övergångsprocess. Fokus ligger på att förstå i vilken utsträckning övergångsprocessen påverkas av olika störningar, t.ex. turbulens in det inkommande flödet och ytans finish. 

Forskningsarbetet kommer att genomföras inom EU-projektet SSeMID (Stability and Sensitivity Methods for Industrial Design), som är ett Marie Sklodowska-Curie Innovativ Training Network (ITN). SSeMID konsortiet består av ett antal prestigeuniversitet och forskningsinstitut samt Airbus vilket erbjuder ett stort internationellt nätverk. 

Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.

Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen inom teknisk fysik, mekanik, tillämpad matematik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.

Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper. 

VIKTIGT: Det så kallade â'mobility rule' tillämpas på Marie Sklodowska-Curie ITN. Detta innebär att vid tidpunkten av rekryteringen bör forskaren inte ha vistats eller haft sin huvudsakliga verksamhet (arbete, studier, etc.) i Sverige för längre än 12 månader inom de senaste 3 åren innan rekryteringen.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska innefatta följande handlingar i PDF-format: 

• Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
• CV (inklusive två referenser)
• Betygsavskrift från högskola/universitet
• Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-30
Ange följande referens när du ansöker: S-2015-0891
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ardeshir Hanifi, biträfdande lektor 08-790 8482, e-post: hanifi@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 8, plan 5

Jobbnummer
2446664

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap: