Doktorand i förbränningsmotorteknik och förnyelsebara bränslen

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter

Enheten förbränningsmotorer är verksam inom hållbar utveckling av förbränningsmotorteknik - energieffektivitet, emissioner, hybridisering och införande av förnyelsebara bränslen.

Mjuka partiklar är från ett bränslesystem perspektiv det största problemet för biobränslen i dag. Tidigare projekt inom detta område har försökt att undvika generering av dem eller att göra insprutningssystemet mer robust. Detta projekt är tänkt att lösa problemet genom att bättre förstå hur mjuka partiklar växelverkar med bränslefiltret. Mjuka partiklar i bränslet går hand i hand med alternativa bränslen så denna kunskap kommer att spela en viktig roll i övergången till ett fossilfritt samhälle.

Enheten förbränningsmotorteknik är inne i ett skede av stark expansion med nya doktorandprojekt och söker därför en doktorand till enheten. I rollen som doktorand kommer du att växa till teknisk doktor och ägna dig åt utbildning och forskning.

Specifikt adresserar doktorandprojektet förnyelsebara bränslen där du kommer att fokusera på hur de fungerar i nuvarande och framtida bränslesystem och förbränning. I detta ingår detaljerad undersökning kring kemiskt kopplade materialegenskaper, filtrering och förbränning. Som doktorand kommer du att forska i projektform kring introduktion av förnyelsebara bränslen i förbränningsmotorer.

Du kommer vidare att:

- självständigt utföra experimentell såväl teoretisk forskning i förekommande forskningsprojekt
- delta i uppbyggande av enhetens experimentella verksamhet
- arbeta löpande med att utveckla forskningsområdet för förnyelsebara bränslen i förbränningsmotorer

Projektet är ett samarbete mellan KTH och Scania. KTH kommer att fokusera på den grundläggande förståelsen och Scania kommer att mäta mjuka partiklar i fordon.

Kvalifikationer

För att kvalificeras för tjänsten som doktorand, krävs att du har erlagt en master- eller civilingenjörsexamen inom maskin-, energi-, miljö-, fysik- eller kemiteknik. Dina kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift, är på en yrkesmässig nivå. Det betraktas som meriterande om du har grundläggande kännedom om förbränningsmotorteknik samt grundläggande kunskaper om bränslen. Det är också positivt om du har erfarenhet av experimentellt arbete sedan tidigare.

För att lämpa sig för tjänsten söker vi en person som är självständig, ambitiös och målinriktad i sitt arbete, då du i din forskarutbildning förväntas ansvara för att driva de forskningsprojekt du deltar i framåt. Du har god samarbetsförmåga då du kommer att samarbeta med forskarkollegor och externa parter i projekten. Vidare är du nyfiken och vill utvecklas inom området förnyelsebara bränslen.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Publiceringsdatum
2016-12-08

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan skall innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför du önskar ägna dig åt forskningsstudier.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-12
Ange följande referens när du ansöker: M-2016-1605
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anders Christiansen Erlandsson, professor 08-790 789 3
Maya Salame, personalhandläggare 08-790 76 53

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm

Kontorsadress
Lindstedtsvägen 30

Jobbnummer
3202090

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m: