Doktorand i autonoma system
Kungliga Tekniska högskolan, / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, i Stockholm,
Solna,
Huddinge eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
För mer information om skolan för datavetenskap och kommunikation, besök
www.kth.se/csc .
Avdelningsinformation
Tjänsten tillhör avdelningen CVAP (
https://www .
kth.se/en/csc/forskning/cvap). Gruppen forskar på navigering och perception för mobila robotar. Vi arbetar med många olika typer av plattformar, fält- och servicerobotar, autonoma bilar och lastbilar, och autonoma undervattensfarkoster, AUVer. En stor del av forskningen består i sensordatabehandling för att stödja autonomi i form av, till exempel, beslut och planering. Vi bygger till exempel modeller för omgivningen, föremål och personer. Sökande som är intresserade av något av dessa områden är välkomna att söka.
Forskningen kommer att vara knuten till Centrum för Autonoma System och KTH Cluster for Underwater Technology. För mer information se
http://www.cas.kth.se respektive
http://www.kth.se/sci/institutioner/ave/avd/naval/cute .
Publiceringsdatum2016-02-18Dina arbetsuppgifterAvhandlingsarbetet kommer att handla om tolkningen av dynamiska multi-agentsituationer för självständig stadskörning. Vi kommer att behandla problem där ett autonomt fordon måste tolka den framtida utvecklingen av scenarier med mänskliga agenter. Syftet är att modellera dessa agenters avsikter och beteenden, samt dra slutsatser från dessa modeller baserade på sensordata från det autonoma fordonet. Målet är ett sannolikhetsbaserade metoder för beslutsstödssystem för att göra det möjligt för fordonet att fungera säkert och effektivt.
Doktorandtjänsten faller inom ramen för ett projekt om autonom stadskörning i samarbete med Scania. Vi har pågående samarbete med Scania, SAAB, och Autoliv i projektet iQMatic där vi har uppnått en viss grad av autonomi för en stor lastbil. Det nya projektet med Scania kommer att bygga vidare på dessa resultat. Intresset från branschen för autonom körning är mycket starkt.
Tjänsten avser en fyraårig tidsbegränsad plats, men kan vid max 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning, förlängas ytterligare ett år. Forskarstuderande ska vara inskriven vid KTH. Startdatum är öppet för diskussion men vi ser att tjänsten tillsätts så snart som möjligt.
KvalifikationerLämplig bakgrund för tjänsten är civilingenjörsexamen eller motsvarande inom datavetenskap, teknisk fysik, elektroteknik eller liknande. Goda kunskaper i matematik och programmerings är en förutsättning. Erfarenhet av datorseende, maskininlärning och reglerteknik är en merit. Sökande ska ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Sökande ska vara starkt motiverad för forskarstudier, ha förmåga till självständigt arbete och kritisk analys samt god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duAnsökan ska innefatta följande handlingar:
• Curriculum vitae,
• Betygsavskrift från högskolan/universitet,
• Kortfattad redogörelse varför du vill ägna dig åt forskarstudier.
(Observera att allt material skall vara på engelska förutom officiella dokument.)
Vi emotser din ansökan på maximalt två A4-sidor samt ett CV och kontaktinformation till referenspersoner. Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationFör mer information om doktorandstudier på KTH besök sidan Doctoral studies.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-14
Ange följande referens när du ansöker: D-2016-0125
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktFrågor om projektet, John Folkesson, lektor
johnf@kth.se/ 08-790 6201
Doktorandrepresentant, Peter Ahlström, doktorand
dr-ordf@csc.kth.seFrågor om anställning, Maria Widlund, HR-dhef mwidlund@.kth.se/08-790 9754
FöretagKungliga Tekniska högskolan,
AdressKungliga Tekniska högskolan,
Lindstedtsvägen 3-5/Osquars Backe 2
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 3-5/Osquars Backe 2
Jobbnummer 2677352
Observera att sista ansökningsdag har passerat.