DO söker en utredare
Diskrimineringsombudsmannen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Diskrimineringsombudsmannen i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige Vill du främja lika rättigheter och möjligheter?
Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker en utredare för samverkan med olika aktörer såsom andra myndigheter och civila samhället.
DO är en statlig myndighet som arbetar för att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering. Myndigheten ska verka för att diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder inte förekommer.
För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i centralt belägna och tillgängliga lokaler på Torsgatan 11 i Stockholm. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder.
Enheten
Utvecklingsenheten ansvarar för DO:s strategiska insatser för att mobilisera externa aktörer att arbeta mot diskriminering och främja likabehandling. Vidare har enheten ansvar för att myndigheten upprätthåller nätverk och kontakter för kunskapsinhämtning och kunskapsspridning med nyckelaktörer, universitet och högskolor samt civila samhället. Enheten ansvarar också för att ta fram och förmedla kunskap och forskning om diskriminering och om arbete för allas lika rättigheter och möjligheter samt för myndighetens analysarbete för att synliggöra hinder som begränsar människors tillgång till rättigheter.
Publiceringsdatum2014-07-10ArbetsuppgifterEn stor del av dina arbetsuppgifter kommer bestå av att samverka med olika aktörer såsom andra myndigheter och organisationer som företräder diskriminerade grupper. Syftet med arbetet är att få fler att engagera sig för lika rättigheter och möjligheter, sprida kunskap om diskriminerande strukturer och att stärka olika aktörers eget arbete. Du kommer att förbereda och genomföra olika typer av externa möten, konferenser och utbildningar och kommer att representera DO externt i en rad olika sammanhang. I arbetsuppgifterna ingår också att i övrigt bidra till att enhetens uppdrag genomförs och utvecklas.
Kravprofil för detta jobbVi söker dig med:
Akademisk examen inom ett samhällsvetenskapligt ämne
Goda kunskaper om och erfarenheter av arbete för mänskliga rättigheter och/eller mot diskriminering
Erfarenhet av nätverksbyggande, dialog och annan relationsskapande samverkan med aktörer som exempelvis myndigheter och civila samhället
Erfarenhet av målgruppsanpassad kommunikation
Du ska ha förmåga att:
Samarbeta, samverka och skapa goda relationer
Vara lösningsinriktad och flexibel
Uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska
Att strukturera arbetet självständigt och driva processer framåt
Analysera komplexa frågor och göra strategiska bedömningar utifrån myndighetens prioriteringar
Vara professionellt förankrad i tjänstemannarollen och representera DO på ett kunnigt och sakligt sätt och med gott omdöme.
Meriterande:
Erfarenhet av arbete på myndighet eller överstatligt organ
Erfarenhet av att leda dialoger och större möten
Erfarenheter av att utbilda andra och hålla presentationer
Arbetstider och omfattningTillsvidare
Heltid
Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-08-31
Ange följande referens när du ansöker: LED 2014/249
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ansokning@do.seKontaktAnn-Cristin Elgerot, HR-handläggare 08-12020700 (Växel)
Ann-Cristin.Elgerot@do.seKatarina Rouane, Bitr enhetschef 08-12020700 (Växel)
Facklig kontaktMaja Rajs 08-12020700 (Växel)
Charlotta Lindeberg 08-12020700 (Växel)
FöretagDISKRIMINERINGSOMBUDSMANNEN
AdressDISKRIMINERINGSOMBUDSMANNEN
BOX 3686
10359 STOCKHOLM
KontorsadressTORSGATAN 11
STOCKHOLM
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 08-12020700
Jobbnummer 1936137
Observera att sista ansökningsdag har passerat.