Brandinspektör
Arjeplogs Kommun / Säkerhetsjobb / Arjeplog
2022-05-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Brandinspektör" (publicerad 2023-05-23) ⬅️
Visa alla säkerhetsjobb i Arjeplog,
Sorsele,
Arvidsjaur,
Malå,
Jokkmokk eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arjeplogs Kommun i Arjeplog I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.
Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.
Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.
Publiceringsdatum2022-05-16BeskrivningRäddningstjänsten i Arjeplog kommun består av en brandstation och två räddningsvärn.
Vi är drygt 40 medarbetare varav 2,5 är heltidsanställda, 24 deltidsanställda och 14 frivilliga brandmän.
Nu söker vi en brandinspektör.
Du kommer att i första hand arbeta med drift och underhåll. Tjänsten kommer att anpassas utifrån individens bakgrund, erfarenhet och kompetens samt kombineras med andra arbetsuppgifter inom ramen för räddningstjänstens uppdrag.
Beredskap i den utryckande organisationen enligt schema ingår i tjänsten.
I tjänsten ingår även uppdraget som kommunens krisberedskapssamordnare. Som kris- och beredskapssamordnare så är du delaktig i det operativa arbetet med att samordna aktiviteter rörande kris och beredskapsfrågor, Civilt försvar samt trygghet och säkerhetsfrågor inom verksamheten. Arbetsuppgifterna består i förebyggande arbete, framtagandet av styrdokument och att utbilda anställda inom Arjeplog kommun i dessa frågor. Rollen har även ett tätt samarbete med andra kommuner i Norrbottens län och Länsstyrelsen Norrbotten.
Som beredskapssamordnare rapporterar du direkt till säkerhetschef.
Kommunstyrelsen har det yttersta ansvaret för kommunens övergripande arbete enligt lagen om extraordinära händelser. Samt för den samordning som krävs för att uppfylla lagstiftningens intentioner inom kommunens kris- och beredskapsplanering och övrigt säkerhetsarbete.
Som samordnare arbetar du med planering av verksamheten inför fredstida kriser och planering av det civila försvaret. Utbildning och övning av kommunledning och annan personal är också en viktig del av arbetet. Arbetet genomförs i samverkan med kommunens förvaltningar.
Du kommer i huvudsak att arbeta med:
• Att skriva, utveckla, förankra och följa upp styrande dokument i kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar,
• Att planera, genomföra, stödja och följa upp kommunens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser och kontinuitetshantering,
• Att planera och genomföra utbildningar och övningar i syfte att utveckla kommunens förmåga inom civilt försvar och krisberedskap,
• Att planera, utveckla och stödja kommunens arbete med geografiskt områdesansvar,
• Att delta i interna och externa nätverk rörande krisberedskap och civilt försvar,
• Att genomföra relevant omvärldsbevakning,
• Att delta i kommunens POSOM-grupp.
KvalifikationerVi söker dig som har lägst RIB-utbildning eller annan likvärdig utbildning och har räddningsledare A eller motsvarande det gamla systemet. Du ska ha körkort, lägst BC.
God datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska ha en viss erfarenhet av underhåll fordon. Examen från relevant eftergymnasial utbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt motsvarande kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet.
Det är meriterande om du:
- Har räddningsledare B
- Har tillsyn A och B alternativt förebyggande 1 och 2.
- Har erfarenhet av tillsynsarbete eller erfarenhet som instruktör vid utbildningar.
- Erfarenhet av säkerhetsarbete, krisberedskap och informationssäkerhet
- Har goda IT-kunskaper
Som person är du ansvarstagande, har god administrativ förmåga samt är drivande och handlingskraftig. Du kommer ingå i en liten arbetsgrupp vilket ställer stora krav på god samarbetsförmåga. Verksamheten är mycket omväxlande, vilket innebär att du måste vara flexibel och kunna ställa om din planering med kort varsel.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrig informationTillträde 2022-09-01 eller enligt överenskommelse
Varaktighet tillsvidare
Sysselsättningsgrad heltid
Provanställning kan komma att tillämpas
Utdrag ur belastningsregistret krävs
Vi tillämpar löpande rekrytering vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista anställningsdag så vänta inte med din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2022-09-01 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagArjeplogs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/46".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arjeplogs kommun (org.nr 212000-2668)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Arjeplog kommun
Kontakt Räddningschef Ulf Lundström
0961-14151 Jobbnummer 6649957
Observera att sista ansökningsdag har passerat.