Biträdande enhetschef till utredning och uppföljning inom Barn och familj

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden "Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn" som värdegrund i allt vårt arbete.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta.

Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

Välkommen att bli en av oss!

Vi söker nu en trygg, kunnig och driven biträdande enhetschef till utredning och uppföljning inom Barn och familj.
Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete. Det präglar också vår verksamhet för individ- och familjeomsorg.]

Våra nyrustade lokaler ligger centralt i Skutskär med närhet till restauranger, affärer och kollektivtrafik. Med 5 minuters gångavstånd till tågstationen och 1 minut till bussen är det enkelt att ta sig hit och hem. Till Gävle tar man sig på 11 minuter.

Enheten Barn och familj och familjerätt tillhör individ- och familjeomsorgen (IFO), och ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga. På enheten har vi samlat tre delar som är kopplade till barnhandläggning; mottagning, utredning och uppföljning. Vi är 12 medarbetare, varav en enhetschef och en förste socialsekreterare för mottagning och familjerätt. Det finns också en familjerättssekreterare kopplad till enheten som bland annat jobbar med vårdnad-, boende- och umgängesutredningar.

Kompetensutveckling är en del i att kvalitetssäkra vår verksamhet. Vill du vara med på en spännande resa där vi arbetar med tillitsbaserat ledarskap och där kompetenta medarbetare är delaktiga i verksamhetens utveckling så är detta arbetsplatsen för dig.

På vår arbetsplats har vi flextidsavtal med arbetstid 07.30 - 16.15 och det finns viss möjlighet att arbeta hemifrån.

Publiceringsdatum
2023-09-28

Arbetsuppgifter
Som biträdande enhetschef kommer du arbetsleda det operativa arbetet inom utrednings- och uppföljningshandläggning. Du leder och fördelar arbetet och har delvis personal- och arbetsmiljöansvar. Du verkar för en rättssäker handläggning av god kvalitet, med god överblick över utredningar och ärenden.

Du kommer även utgöra ett kunskapsmässigt och nära personligt stöd för din personal i deras arbete. Du verkar för att medarbetarna når uppsatta mål genom ett stödjande och närvarande ledarskap.

Du deltar aktivt i att utveckla verksamheten tillsammans med enhetschef, förste och övriga medarbetare. Du ingår i IFO:s ledningsgrupp och vid enhetschefs frånvaro går du in som ställföreträdande enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• socionomexamen
• aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst
• relevant ledarerfarenhet
• kunskap och erfarenhet av att arbeta enligt BBIC
• kunskap om aktuell lagstiftning och andra regelverk såsom ex. SoL, LVU
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet bl.a. innebär att du granskar utredningar, beslutsunderlag m.m.

Meriterande:
• Ledarskapsutbildning

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och för att vara aktuell för tjänsten behöver du ha följande egenskaper:

Vi ser att du är lugn och trygg i ditt ledarskap, vidare är du ambitiös, positiv och förtroendeskapande. Du tar ansvar för att bidra till välfungerande team och hittar lösningar på problem som uppstår genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är ansvarstagande och har god förmåga att på strukturera upp och planera ditt och dina medarbetares arbete på ett effektivt sätt. Erfarenhet av arbete som enhetschef inom socialtjänst är ett krav.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1249688".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Barn och familj
Ulrika Stenlund
ulrika.stenlund@alvkarleby.se

Jobbnummer
8151367

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: