Biståndshandläggare till Äldrenämndens myndighet

Uppsala kommun / Administratörsjobb / Uppsala
2022-11-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare till Äldrenämndens myndighet" (publicerad 2024-04-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Myndighet ÄLN

Trivs du i en roll där du får utreda, informera och bedöma insatser enligt socialtjänstlagen? Har du erfarenhet av myndighetsutövning och arbete enligt LSS eller SoL? Då är det här tjänsten för dig! Välkommen med din ansökan idag!

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden som ansvarar för att det finns service, vård och omsorg till kommunmedborgare med nedsatt funktionsförmåga. Äldrenämndens myndighet svarar för myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen till personer över 65 år. Äldrenämndens myndighet är indelad i fyra enheter med olika funktioner och ansvarsområden, såsom information/rådgivning, samordning av boendeplatser, utskrivningsplanering i samverkan med slutenvården/Regionen, myndighetsutövning och uppföljning av insatser.

Vår arbetsplats är i moderna och trevliga lokaler i det nyrenoverade Stadshuset som ligger precis intill resecentrum i Uppsala. Vi har möjlighet att arbeta på distans/i hemmet.

Ditt uppdrag
Som biståndshandläggare arbetar du med att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen. Vi arbetar utifrån ett samordnande/ motiverande synsätt och brukares delaktighet utifrån IBIC (individens behov i centrum).

Vi söker nu biståndshandläggare till våra olika enheter på avdelningen Äldrenämndens myndighet som innehar olika uppdrag. Stort fokus ligger på trygg utskrivning/hemgång från slutenvården/Regionen samt uppföljning av beslut i ordinärt- och särskilt boende för den enskilde så att denne får den hjälp den behöver utifrån sina behov. Du kommer att ha kontakt med den enskilde och dennes närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I övrigt har biståndshandläggaren i sitt uppdrag att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete.

Publiceringsdatum
2022-11-02

Bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen, kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom äldreomsorg, samt av arbete utifrån socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av arbete som biståndshandläggare och goda kunskaper i dokumentation.

Du är en person som har ett serviceinriktat sätt, är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Dessutom är du en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar och du lyssnar aktivt på andra och anpassar dig till situationen och mottagaren.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Yvonne Österholm, enhetschef, 018-727 09 39
Maris Rasul, verksamhetscontroller, 018-727 43 03
Ann-Britt Larsson, enhetschef, 018-727 72 56
Eva-Lena Tverå, enhetschef, 018-727 65 01.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Lena Viksten-Andersson, 018-727 24 30.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "ALN-2022-00626".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)

Jobbnummer
7133707

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: