Barnsekreterare till Familjevården
Hägersten-Liljeholmen stadsdelsförvaltning / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Hägersten-Liljeholmen stadsdelsförvaltning i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vill du också ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Hägersten-Liljeholmen är ett av Stockholms snabbast växande stadsdelsområden. Redan i dag bor här omkring 90 000 personer. Vi på stadsdelsförvaltningen tillhandahåller invånarna stöd och service inom bland annat förskola, social omsorg och äldreomsorg. Våra 2 300 medarbetare är den viktigaste anledningen till att våra verksamheter håller så hög kvalitet. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utvecklas med oss!
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen Social omsorg på Hägersten-Liljeholmens stadsdelsförvaltning ansvarar för både myndighetsutövning och utförande av verksamheter.
Barn- och ungdomsenheten är en enhet inom myndighetsutövning och består av mottagningsgrupp/EKB, tre utredargrupper, familjevårdsteam samt stadsdelens öppenvård. Till enheten hör även administrativt stöd och metodstöd.
Familjevården består av 5 barnsekreterare, 4 familjehemssekreterare och 1,5 kontaktsekreterare och en biträdande enhetschef för en nära och tillgänglig arbetsledning.
Publiceringsdatum2019-04-09Dina arbetsuppgifterEn av våra medarbetare ska gå på föräldraledighet, därför söker vi en erfaren barnsekreterare till vårt Familjevårdsteam som vill arbeta i vår grupp.
I Hägersten-Liljeholmen arbetar vi emot barngrupp, 0-20 grupp, ungdomsgrupp och familjevård. Åldersgruppen är 0-20 år. Vi arbetar med kontaktpersoner, kvalificerade kontaktpersoner, kontaktpersoner vid umgängen samt kontaktfamiljer både via SoL och LSS.
Uppdraget som barnsekreterare är att utreda, placera och följa upp barnet under placeringen i familjehemmet. Vi arbetar enligt BBIC, gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer.
I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i staden och externa samarbetspartners.
Du kommer till ett team med hög kompetens, nyfikenhet, flexibilitet och med ett mycket gott arbetsklimat. Vi söker dig som trivs med ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik! Du ska kunna arbeta självständigt och ha god samarbetsförmåga samt vara flexibel. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att passa in i teamet och komplettera teamets kompetens.
KvalifikationerDu har
- socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren
- god samarbetsförmåga och lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift
- god förmåga till analys och reflektion
- ordning och struktur i ditt arbete
Meriterande utbildning/kunskap
- erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten
Som socialsekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med barn, ungdomar och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med. Du uppskattar ett omväxlande arbete där ingen dag är den andra lik.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Övrig informationSom ny på enheten erbjuds du under första året introduktion och stöd utifrån vår introduktionsplan.
B-körkort.
Heltid omfattar i snitt 39,5 h/vecka.
Vi erbjuder extern handledning, friskvårdtimme och friskvårdspeng.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-28
Ange följande referens när du ansöker: 2019/1799
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTina Lundberg Tornesjö, biträdande enhetschef 08-508 223 32
My Thoor Juhlin, barnsekreterare 08-508 233 91
FöretagHägersten-Liljeholmen stadsdelsförvaltning
AdressHägersten-Liljeholmen stadsdelsförvaltning
Telefonvägen 30, plan 9
12904 Hägersten
KontorsadressTelefonvägen 30, plan 9
Jobbnummer 4721297
Observera att sista ansökningsdag har passerat.