Barnahus söker socialsekreterare/krisstödjare till nystartat tea

Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Barnahus är en samverkansmodell mellan socialtjänst, polis, åklagare, barn och ungdomspsykiatrin samt barnmedicin.

Det övergripande syftet med verksamheten är att barn, utsatta för brott i form av våld eller övergrepp ska få ett så professionellt och sammanhållet stöd och bemötande som möjligt, både i den psykosociala och i den rättsliga processen. Barnahus Stockholm ligger på Södermalm med utsikt över Söder Mälarstrand. Här arbetar idag sex socialsekreterare/samordnare, en gruppledare och en biträdande enhetschef. I början av år 2020 utökas vi med ytterligare ett team. När rekryteringen är klar består teamet av fyra socialsekreterare/krisstödjare som kommer att ge stöd till barn och familjer i samband med förhör.

Vi söker nu tre socialsekreterare/krisstödjare till vårt nystartade team.

Publiceringsdatum
2020-01-06

Dina arbetsuppgifter
I rollen som socialsekreterare/krisstödjare i vårt nystartade team ger du stöd till barn och familjer i samband med att barn varit på förhör på Barnahus. Du utgår ifrån modellen Efter barnförhör (se närmare beskrivning av modellen på Stiftelsen Allmänna barnhusets hemsida). Stödet sker på stadsdel, Barnahus och i familjers hem. Detta för att trygga barnets situation hemma i samband med att hen berättat i förhör att hen blivit utsatt för brott av närstående. Stödet sker på uppdrag av den stadsdelsförvaltning som har utredningen för barnet. Allt arbete sker i nära samverkan och samarbete med stadsdelarna, Barnahus övriga socialsekreterare/samordnare och andra myndigheterna som finns inom Barnahus så som polis, åklagare, BUP och barnmedicin. Det är därmed av yttersta vikt att du kan samverka och bidra till ett gott samverkansklimat.

Teamet kommer att bestå av fyra socialsekreterare/krisstödjare med stöd av en gruppledare. Alla är placerade på Barnahus. Vid möte med barn och föräldrar arbetar ni alltid två och två. Det kommer finnas tillgång till tjänstebil för att transportera er mellan Barnahus, stadsdelarnas socialtjänst och familjernas hem. Arbetstiderna är schemalagda för att kunna ge stöd när det behövs, med arbete två till tre kvällar i veckan. Arbetet förekommer måndag till fredag.

Då teamet kommer att vara nytt och under uppbyggnad är det viktigt att du är införstådd att mycket är oklart och därmed under utveckling. Vi söker därmed dig som har en stark vilja och drivs av att utveckla teamet och dess arbetssätt. Detta i syfte för att kunna skapa ett så bra stöd som möjligt för barn som är utsatta för brott.

Kvalifikationer
För denna tjänst krävs att du har:

- socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren
- dokumenterad vidareutbildning inom våld i nära relation fokus på barn och ungdom
- erfarenhet av att arbeta med stöd till och med familjer
- erfarenhet av samtal med personer i kris
- erfarenhet att arbeta med våld med fokus på barn och unga
- god kunskap om krisreaktioner
- god kunskap om våld och övergrepp och dess mekanismer
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- B-körkort

Det är meriterande om du även har:

- utbildning i KIBB, Tryggare barn och Efter barnförhör
- erfarenhet av systemiskt familjearbete
- erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem, exempelvis Platina och Paradifo
- Steg 1 psykoterapeut
- erfarenhet av verksamhetsutveckling

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och följande kompetenser:
På ett ansvarsfullt och självgående sätt tar du ansvar över dina uppgifter och driver dessa framåt. Du arbetar strukturerat och ser till att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är en kommunikativ och lyhörd person som både uppskattar och har förmåga att samverka och samarbeta med andra professioner. Detta ständigt med individen i fokus. Vidare är du flexibel. Du har förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter samt kan snabbt anpassa såväl din arbetsdag som ditt arbetssätt efter ändrade omständigheter. Eftersom arbetet innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 procent, 38.50 h arbetsvecka. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2019/7173".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Enheten för behandling, stöd & skydd

Jobbnummer
5026206

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: