Arkivarie vikariat

Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen / Arkivariejobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen i Sundsvall

Bolagsverket granskar, registrerar och informerar för ett enkelt företagande och ett rättssäkert näringsliv. Vi finns i Sundsvall och är cirka 500 anställda. Våra värdeord, kompetens, engagemang och kundnytta, vägleder oss i vårt arbete. Vi strävar efter att vår arbetsplats ska spegla mångfalden i samhället. Dessutom vill vi inspirera till goda levnadsvanor och ökat hälsomedvetande hos våra anställda. Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en god arbetsmiljö som kännetecknas av respekt för allas lika värde.

Publiceringsdatum
2013-03-11

Arbetsuppgifter
Som arkivarie på Bolagsverket kommer du att ha det övergripande ansvaret för att myndigheten hanterar och förvarar handlingar enligt gällande regelverk. Bolagsverkets elektroniska arbetssätt ställer krav på en effektiv och säker informations- och arkivhantering. Du kommer därför framför allt att arbeta med digital arkivering och vara delaktig i planering av digitala informationssystem.

Arbetet innebär bland annat att du
• Utarbetar riktlinjer, rutiner och metoder samt ger råd inom ditt verksamhetsområde
• Ansvarar för upprättande och uppdatering av myndighetens arkivredovisning vilket fr.o.m 2013 även innefattar den verksamhetsbaserade arkivredovisningen
• Informerar och utbildar chefer och handläggare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• Genomför gallringsutredningar och bevarandeplaner av såväl analoga som elektroniska handlingar
• Deltar i strategiskt arbete för att planera vidareutveckling av Bolagsverkets digitala arkiv på lång sikt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med minst 60 hp inom arkiv- och informationsvetenskap (eller motsvarande enligt gamla systemet). Det är önskvärt att du har goda IT-kunskaper gärna dokumenterade genom systemvetenskapliga studier på högskolenivå alternativt har förvärvat liknande kunskaper på annat sätt. Du ska även ha erfarenhet från arbete med digital arkivering. Du som söker är intresserad av modern arkivbildning och arbete med elektroniska handlingar liksom att lära andra att arbeta i elektroniska processer. Goda kunskaper om de regler som styr hanteringen av allmänna handlingar är en förutsättning för tjänsten. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från arbete med ärende- och dokumenthanteringssystem. Det är även meriterande om du har erfarenhet av kommunal eller statlig verksamhet.

Utöver utbildning och erfarenhet kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och eftersom du kommer att ha mycket kontakt med andra människor krävs det att du är utåtriktad och har god samarbetsförmåga. Du kommer att driva frågor inom verksamhetsområdet på egen hand, vilket förutsätter att du är initiativrik och duktig på att styra ditt eget arbete. För tjänsten krävs också att du har lätt för att uttrycka dig både i tal och skrift samt är en strukturerad och noggrann person.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enl överenskommelse. Föräldraledighetsvikariat cirka 1 år

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-04-01
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ange följande referens när du ansöker: 5/13
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kristina Davidsson, Enhetschef 060-18 45 42

Facklig kontakt
Fackliga representanter för SACO, SEKO och ST 0771-670 670

Företag
Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen

Adress
Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen
85181 Sundsvall

Jobbnummer
1490298

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bolagsverket, Verksamhetsstödsavdelningen: