Arkivarie med administrativ kompetens

Filipstads kommun / Bibliotekariejobb / Filipstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Filipstad, Hällefors, Nacka, Munkfors, Kristinehamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Filipstads kommun i Filipstad

Publiceringsdatum
2023-01-05

Beskrivning
Tjänstens kärna är arkivarbete.

Det är av stor vikt för kommunen att ha rätt kompetens på plats för att smidigt kunna uppfylla krav och behov av arkivfunktionen i alla delar av förvaltningen. Den andra delen av tjänsten handlar om administrativa uppdrag. Då Filipstad är en relativt liten kommun med stora behov söker vi löpande externa medel för att utveckla bra metoder och arbetssätt bl.a. för arbete med integration, demokrati, lärande och arbetsmarknadsinsatser. Även andra utvecklingsprojekt inom turism, kultur och miljöområdet pågår. För att driva detta arbete framåt har en strategisk utvecklingsfunktion inrättats i Utvecklingskontoret. För att kunna växla upp detta arbete ytterligare behöver vi förstärka den administrativa kompetensen. I större projekt från krävande bidragsgivare behöver vi stärka strukturer för hantering av formulär, dokumentation, deltagarlistor, rapporter etc. Tanken är att den administrativa delen av tjänsten utöver mindre systemuppgifter i Kultur och fritidsförvaltningen också ingår i detta arbete.
Vi söker alltså en kompetens som både förstår givna ramar och kan följa rutiner, men som också kan arbeta framåtsyftande och bygga strukturer som förenklar hantering och möjliggör verksamheters synergieffekter, ofta i komplexa ekonomiska och administrativa strukturer där många bollar hålls i luften samtidigt.
Du kommer arbeta i samspel med Verksamhetschefen för Kultur och fritidsförvaltningen, Kanslichefen och kommunens utvecklingsstrateg.

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie arbetar du med framtiden, samtiden och historien. Du vårdar, lämnar ut och håller handlingar tillgängliga. Du arbetar med att ge service, råd och stöd till personal, förtroendevalda, media och medborgare i arkivfrågor. Du skapar och uppdaterar styrdokument, utför gallring, ordnar och förtecknar arkiv. I din roll ingår att utbilda medarbetare i arkivrelaterade frågor. Du kommer också att bistå förvaltningarna med stöd i frågor som gäller offentlighet och sekretess. Du stöttar verksamheterna vid upprättande och revidering av dokumenthanteringsplaner. Arbetet är varierande och självständigt och förutsätter flexibilitet samt förmåga att ta egna initiativ. I arbetet finns en nära samverkanspart i kommunkansliets funktion för nämndadministration och registratur.

I den administrativa delen ingår främst att ansvara för det administrativa arbetet i ett projekt med stöd från AMIF som leds av utvecklingskontoret. Där ingår både att upprätta en struktur för formalia och att ansvara för att rätt dokument finns tillhanda i tid. Parallellt bistår du i ansökningsprocesser ur ett administrativt perspektiv och med fokus på utvecklingsarbete utifrån kommunens nulägesanalys.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen med inriktning mot arkivvetenskap eller likvärdig utbildning. Du har god kännedom om det regelverk som styr arkivverksamheten som t.ex. arkivlagen, personuppgiftslagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Kompletterande utbildning och erfarenhet inom administration, statsvetenskap, ekonomi är meriterande.

Vid tillsättningen lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet och vill att du som person har god samarbetsförmåga, ansvarskänsla och initiativförmåga samtidigt som du är van att arbeta självständigt. Du tycker att det är roligt att arbeta med förbättrings- och förändringsarbete och har förmågan att driva arbetet framåt. Du är serviceinriktad och strukturerad med god kommunikativ förmåga.

Anställningsvillkor
Tjänsten är en projektanställning på heltid under tre år. Därefter kan möjlighet finnas till tillsvidareanställning.

I den här rekryteringsprocessen kommer vi att arbeta med löpande urval och intervjuer, så vänta inte med din ansökan!

I Filipstad möter du en lugn miljö och en vacker natur. Vi erbjuder ett aktivt föreningsliv och möjlighet till många fritidsaktiviteter såväl kulturella som sportaktiviteter. Filipstads kommun är en stor arbetsgivare med ca 1 100 tillsvidareanställda. Här satsar vi på våra medarbetare, till exempel genom att erbjuda ett brett utbud av kostnadsfri träning och friskvårdsaktiviteter, läs mer om detta på https://ffa.filipstad.se/

Leva i Filipstad är lätt! Läs mer om hur du kan få ut mer av livet genom att arbeta och bo i Filipstad på https://movetofilipstad.se/Vi har även goda pendlingsmöjligheter med buss (Exempelvis Filipstad - Karlstad, med en avgång per timme i vardera riktningen).

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/4".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Filipstads kommun (org.nr 212000-1876)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunstyrelsen, Kultur och Fritidsförvaltning

Kontakt
Catrin Marsell, arbetsledande arkiv
073-2756343

Jobbnummer
7315636

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Filipstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Filipstads kommun: