Arkivarie

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Falun
2016-04-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2016-10-11) ⬅️


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Falun, Gävle, Västerås, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Vi söker nu en arkivarie för en tillsvidareanställning med placering i Falun.

Publiceringsdatum
2016-04-13

Arbetsuppgifter
Arbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet själv- ständigt med hjälp av en arbetsledare och kollegor inom arkivområdet

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
• göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• in- och utsortering av handlingar förekommer och på olika orter i regionen
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning med 180 hp/120 p, och med
60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
• God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
• Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• Erfarenhet av relevanta digitala system som arkivarien använder i sitt arbete
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med it-stöd

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande och har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är flexibel och strukturerad och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.

• Körkort med lägst B-behörighet är ett krav.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-01
Ange följande referens när du ansöker: C5528/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lejla Jasarevic, Chef Info-förvaltningen Bergslagen 010-567 0281

Facklig kontakt
Kent Svärd, SACO, tfn 010-563 42 11; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2780194

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: