Arkivarie
Säkerhetspolisen / Bibliotekariejobb / Stockholm
2025-05-30
Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm,
Solna,
Linköping eller i
hela Sverige Har du erfarenhet av informationshantering och vill arbeta i en grupp med engagerade och drivna kollegor? Är du noggrann och strukturerad med en känsla för detaljer? Säkerhetspolisen söker nu en arkivarie. Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Ort: Stockholm
Sista dag att ansöka är 2025-06-06.
Det här är ditt uppdrag
I rollen som arkivarie gör du en viktig insats för att säkerställa att Säkerhetspolisens allmänna handlingar hanteras korrekt och effektivt. Dina arbetsuppgifter innefattar både arbetsgruppens gemensamma uppgifter samt egna uppdrag och ansvarsområden. Du ingår i en arbetsgrupp med ansvar för den dagliga arkivhanteringen, vilket gäller både elektronisk dokumenthantering såväl som hantering av det fysiska arkivet.
Tillsammans med drivna kollegor ingår du i myndighetsövergripande projekt för en effektiv och korrekt informationshantering. Du säkerställer att arkiveringsfrågor omhändertas som en del i hela livscykelprocessen och du är med och utformar strategier för en hållbar och långsiktig elektronisk informationsförvaltning utifrån gällande regelverk.
Du driver och agerar kravställare i utvecklingsprojekt som rör informationshantering och bidrar med specialistkunskap om de författningar som reglerar hanteringen av allmänna handlingar.
Vidare ger du stöd och utbildning till Säkerhetspolisens medarbetare i förvaltningsfrågor som rör arkiv- och informationshantering samt genomför arkivrelaterade visningar. Du är även delaktig i upprätthållande och uppdatering av verksamhetsbaserad arkivredovisning.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Inrikes resor kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant akademisk utbildning där arkivvetenskap ingår alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant för tjänsten
Kunskaper om regelverket registerfrågor, offentlighet och sekretess
Erfarenhet av arbete med elektronisk dokument- och informationshantering
God datorvana
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av ordnande och förtecknande av arkiv
Erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig förvaltning
Erfarenhet av utåtriktat arbete med utbildning och informationsspridning
God kunskap om aktuella standarder avseende elektronisk ärende- och dokumenthantering
Erfarenhet av att utreda frågor om bevarande och gallring av allmän handling
Erfarenhet av projektarbete
Erfarenhet från annan brottsbekämpande eller rättsvårdande verksamhet
Erfarenhet av ärendehanteringssystem, arkivredovisningssystem och e-arkiv
Erfarenhet av digitaliseringsarbete
Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är prestigelös och ansvarsfull. Du är noggrann, strukturerad och driver självständigt ditt arbete framåt, samtidigt som du identifierar verksamhetens behov. Du arbetar strategiskt och dina analytiska färdigheter ger dig förmågan att se helheter utan att missa de viktiga detaljerna. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig naturligt för dig och du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
Dina sociala färdigheter gör att du aktivt bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen och du ser styrkan i samarbete där du skapar och upprätthåller goda relationer. Din positiva inställning gör dig till en engagerad problemlösare och du har förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och tänka helhet och system.
För att passa i rollen som arkivarie ser vi även att du är kommunikativ och att du kan formulera dig väl i tal och skrift. Du är intresserad av omvärldsbevakning och håller dig uppdaterad på information gällande ditt arbetsområde.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande och stor förståelse för informationssäkerhet samt sekretessfrågor.
Anställningsvillkor
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
På vår hemsida,
www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 77 32.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare:
Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida,
www.sakerhetspolisen.seAnsökan ska ha kommit in senast 2025-06-06.
Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna.
Rekryteringsprocessen kommer att ha uppehåll under sommaren och vi räknar med att ta kontakt med dig som går vidare i processen före v. 29.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (
visa karta)
171 69 SOLNA
Jobbnummer 9366770