Administratör till Överförmyndarförvaltningen Uppsala kommun - Uppsala kommun - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala
Administratör till Överförmyndarförvaltningen Uppsala kommun
Uppsala kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala

Överförmyndarförvaltningen

Vill du vara en viktig del i att barn och vuxna som saknar förmåga att klara sig själva ska få uppleva trygghet, frihet och tillgänglighet? Sök tjänsten som administratör på Överförmyndarförvaltningen!

Överförmyndarförvaltningen är en tillsynsmyndighet som handlägger ärenden om godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap. I uppdraget ingår att rekrytera nya gode män och förvaltare och att granska hur förmyndare, gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Genom tillsynen säkerställer vi att den målgrupp vi arbetar mot inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Förvaltningen arbetar på uppdrag av överförmyndarnämnden Uppsala som är en gemensam överförmyndare för de åtta kommunerna i Uppsala län (Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar). Nämnden har Uppsala kommun som värdkommun med kontor på Fyrisborgsgatan 1.

Förvaltningen har 25 medarbetare som rapporterar till förvaltningsdirektören. På förvaltningen arbetar handläggare, administrativ personal, teamsamordnare och direktören. Den vanligaste utbildningsbakgrunden på förvaltningen är jurist men det finns även andra professioner representerade exempelvis ekonomer och beteendevetare.

Läs mer om arbetsplatsen här: Överförmyndarförvaltningen (http://www.uppsala.se/overformyndare)

Ditt uppdrag
I tjänsten ingår att diarieföra inkommande handlingar och e-post. När en handling kommer in till överförmyndarförvaltningen via brev eller e-post så ska du som administratör identifiera ärendetyp och registrera handlingen i vårt ärendehanteringssystem. Sedan fördelar du ut dem till handläggare som hanterar ärendena enligt en särskild ordning. Du kommer även att få arbeta med olika processer avseende arkiv och akthantering. Det är bland annat att avsluta och arkivera akter, gallring av akter för slutarkivering, utskick av redovisningshandlingar samt att skicka över akter till andra kommuner. I dagsläget är vi i huvudsak pappersbaserade vilket innebär mycket kopiering. På sikt är vi i ett läge av digitalisering och det finns möjlighet att påverka våra processer och rutiner för att utveckla verksamheten framöver.

Du kommer att ha regelbundna avstämningar med din närmaste arbetsgrupp samt med ditt team. Arbetsplatsen har också informationstillfällen och APT varje månad.

Publiceringsdatum
2020-08-10

Bakgrund
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med relevant inriktning för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet från myndighet, arbete i arkiv. Vi ser även att du har datorvana och erfarenhet i Office-paketet samt mycket god kunskap i svenska i tal och skrift. Önskvärt om du har körkort.

Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar samt att du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser även att du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Susanna Sandström, tillförordnad direktör, 018-727 24 65

Fackliga företrädare:
Akavia, Stig Gunnarsson, 018-727 24 62
Vision, Anna Modin, 018-727 21 16

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till överförmyndarförvaltningen. Hos oss jobbar du på en kommunal myndighet som rekryterar och ansvarar för att granska förmyndare, gode män och förvaltare. Vår granskning ska säkerställa att de barn och vuxna som inte kan ta hand om sig, inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde omgående, enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Jobbnummer
5314633

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: