Administrativ chef

Åklagarmyndigheten / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åklagarmyndigheten i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Uppsala eller i hela Sverige

ÅM2023-170

Publiceringsdatum
2023-01-16

Arbetsuppgifter
Anställningen är placerad vid det som kommer att bli Södra åklagarkammaren i Stockholm. Södertörns åklagarkammare och Söderorts åklagarkammare i Flemingsberg kommer från och med 1 april 2023 slås samman och bilda en kammare; Södra åklagarkammaren i Stockholm. Åklagarkammaren kommer bestå av ca 150 medarbetare.

Som administrativ chef blir du ett stöd för kammarchefen i administrativa frågor och en del av kammarens ledningsgrupp. Du ska tillsammans med kammarchefen styra åklagarkammaren mot uppställda mål och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö. I arbetet ingår att vara närmaste chef för tre vice administrativa chefer som i sin tur har personal- och arbetsmiljöansvar för åklagarkammarens administrativa personal. Den administrativa personalen uppgår till ca 35 medarbetare.

I arbetet ingår huvudsakligen

personal- och arbetsmiljöansvar
ansvar för personalplanering, vissa arbetsmiljöfrågor, löne- och personalrapportering, medarbetar- och lönesamtal
ansvar för budget och andra ekonomifrågor såsom upphandling och inköp enligt gällande avtal
viss diarieföring
övergripande ansvar för kammarens administrativa arbete.
Den administrativa chefen förväntas skaffa sig kunskap om de administrativa arbetsuppgifterna på kansliet och vara insatt i de system som används på åklagarkammaren.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha

gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
väl vitsordad erfarenhet från liknande chefsposition eller erfarenhet som Åklagar-myndigheten bedömer som likvärdig
väl vitsordad yrkeserfarenhet från operativ verksamhetsplanering som t.ex. bud-getarbete och personalplanering
god förmåga att sätta dig in i it-system och goda kunskaper i Officepaketet eller motsvarande
svenskt medborgarskap.
Det är meriterande med

akademisk utbildning som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant
erfarenhet av att leda chefer.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen finns Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna beskriver ett önskat ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande områden

stabilitet
helhetssyn
kommunikationsförmåga
social förmåga
förmåga att nå mål och resultat
förändringsförmåga
Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i 6 månader.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åklagarmyndigheten (org.nr 202100-0084), http://www.aklagare.se

Kontakt
Pernilla Adolfsson, facklig kontaktperson ST
010-562 58 95

Jobbnummer
7344596

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åklagarmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åklagarmyndigheten: