Vi söker ytterligare en Familjehemskonsulent!

Steget Vidare Familjehem AB / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Steget Vidare Familjehem AB i Göteborg

Vill du skapa bättre förutsättningar för placerade barn och ungdomar? Vill du bli en del av ett härligt och kompetent team som arbetar tillsammans och stödjer varandra? Då ska du söka tjänsten som familjehemskonsulent hos oss! Här får du chansen att utveckla vår verksamhet för att verkligen kunna göra skillnad.

Om Steget Vidare familjehem
Steget Vidare familjehem har funnits sedan 2014. Företaget arbetar med att stötta familjehem och jourhem i barnplaceringar 0-20 år. Det händer att vi även tar emot vuxenplaceringar. Sedan april 2022 ägs Steget Vidare familjehem av Adonia Omsorg AB. Även Adonia har en Familjehemsverksamhet och de båda familjehemsverksamheterna jobbar tätt tillsammans för att ta vara på medarbetarnas erfarenheter och kunskaper för att bli en ännu bättre verksamhet tillsammans. Arbetsgruppen består idag av en enhetschef samt två familjehemskonsulenter. Som grupp försöker vi ställa upp för varandra och coacha och vägleda varandra i svåra ärenden. Vi är en engagerad och erfaren arbetsgrupp med mångårig erfarenhet av familjehemsvård från såväl kommunen som inom privat verksamhet. Sedan sammanslagningen har vår verksamhet expanderat och vi söker nu en ny medarbetare.
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna med flerårig erfarenhet från familjehemsvård. Vi ser gärna att du har utbildning i gamla Kälvestensmetoden, Handledarutbildning i ett hem att växa i samt handledarutbildning inom familjehemsvård. Erfarenhet av arbete med barn och unga på socialkontor är meriterande. Har du utländsk bakgrund och språkkunskaper inom arabiska, persiska, somaliska eller annat är även det meriterande.
Som familjehemskonsulent har du som arbetsuppgift att utreda och bedöma blivande uppdragstagare som är intresserade av att bli familjehem/jourhem. Du finns med i matchningsprocessen utifrån inkommande förfrågningar. Genom vägledning, stöd och coachning arbetar du i nära samarbete med familjehemmen. Dessutom ingår det att planera och genomföra kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och informationskvällar för uppdragstagarna. I dina arbetsuppgifter ingår även dokumentation såsom skriva utredningar, föra daganteckningar, upprätta genomförandeplaner samt skriva månadsrapporter. Du kommer även ha beredskap som fördelas mellan samtliga medarbetare.
I rollen som familjehemskonsulent behöver du ha en god förmåga att bygga förtroendefulla relationer och bemöta människor med respekt, mod och tydlighet för att utföra och nå mål. Vi söker dig som har en god struktur och självständigt kan planera och organisera ditt arbete. Du är lösningsfokuserad, flexibel, nyfiken, engagerad och har ett reflekterande förhållningssätt. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med familjehemmens och de placerade barnens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Arbete bedrivs i grunden dagtid men ställer krav på flexibilitet. Detta kan innebära resor och emellanåt hembesök på kvällstid och helger.
Som familjehemskonsulent erbjuds du extern handledning var tredje vecka. Som anställd har du även friskvårdsbidrag. Du kommer ha kontorsplats och utgå från vårt huvudkontor på Ringön. Arbete hemifrån enligt överenskommelse.
Då vi kör mycket i tjänsten krävs att du har B-körkort. Som anställd har du tillgång till företagsbil. Alla medarbetare inom familjehemsenheten behöver visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning.
Vår verksamhet utgår ifrån Ringön på Hisingen där vi sitter tillsammans med några av våra övriga verksamheter inom Adonia Omsorg och Steget Vidare. Det innebär att utöver oss i familjehemsgruppen kommer du lära känna många av företagens övriga medarbetare, ett riktigt härligt gäng!
Om erfoderliga beslut fattas är tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning de första sex månaderna med start i slutet av augusti 2023.
Välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-20
E-post: linda@stegetvidare.com

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Familjehemskonsulent".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Steget Vidare Familjehem AB (org.nr 559038-0829)
Ringögatan 36 (visa karta)
417 07  GÖTEBORG

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Steget vidare Familjehem AB

Kontakt
Enhetschef
Linda Eklöf
linda@stegetvidare.com
0721852590

Jobbnummer
7684251

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Steget Vidare Familjehem AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Steget Vidare Familjehem AB: