Vi söker två arbetsspecialister till SIA, Stöd I Arbete!

Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen i Mölndal

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 4 600 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 340 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1400 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionshinder och hemsjukvård.


Publiceringsdatum
2017-02-01

Arbetsuppgifter
SIA-stöd i arbete söker nya medarbetare i vår. Vi behöver personer som vill vara med i vårt erfarna och kompetenta team.

Verksamheten består av åtta arbetsspecialister och en metodutvecklare. På SIA arbetar vi utifrån metoden Individual Placement and Support, som bygger på Supported Employment. Vi ger personer, som idag står utanför den öppna arbetsmarknaden, individuellt och långsiktigt stöd till att finna, få och behålla ett arbete. Det kan ske genom studier, arbetsträning eller praktik. Vi ser att en plats i arbetslivet ger styrka och självförtroende, samt delaktighet i samhället.

Du ska utifrån metoden SE IPS ge stöd åt personer som har psykisk och/eller intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsvariation. I arbetsuppgifterna ingår att kartlägga personernas resurser, förmågor och stödbehov för att kunna vägleda och coacha till arbete. Du ansvarar för att söka lämpliga arbetsplatser för arbetsträning, praktik och anställning och i samband med det göra arbetsplatsanalyser och kartlägga arbetsgivares rekryteringsbehov, för att matcha mot personernas kompetens. När matchningen är gjord ger vi stöd och handledning till både person och arbetsgivare, gällande anpassningar och förändringar som underlättar en framgångsrik anställning.

Arbetsspecialistens roll är att stötta personen att ta ansvar och makt över sitt eget liv. I denna förändringsprocess är MI (motiverande samtal) en viktig samtalsmetod. Målet är ökad självständighet och att rusta personen att klara ett arbetsliv. Det är arbetsspecialistens ansvar att utforska hur stödbehovet ser ut och långsiktigt stötta när behov finns.
En central uppgift är att samverka med olika aktörer inom landsting, kommun, arbetsförmedling och försäkringskassa så att personerna vi möter får det stöd de behöver. Lika viktigt är arbetet med att skapa och underhålla goda kontakter med arbetsgivare. Arbetet innebär också att vägleda och coacha till olika vuxen- och högskoleutbildningar.


Kvalifikationer
• Adekvat högskoleexamen som socionom, beteendevetare, arbetsterapeut, eller liknande.
• Erfarenhet av att handleda personer med psykisk och/eller intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsvariation.
• Tidigare erfarenhet av att anskaffa arbetsträningsplatser och uppföljning av arbetsprövning.
• Utbildning i och erfarenhet av att arbeta utifrån metoden SE IPS är en merit.
• Vi ser också gärna att du har utbildning i och erfarenhet av samtalsmetoden MI.
• God kunskap om branscher och yrkesområden, samt aktuell kunskap om arbetsmarknaden.

Arbetet kräver att Du är en god pedagog och att Du kan ge den enskilde stöd och vägledning. Du behöver ha förmåga att vara uthållig och hitta nya angreppssätt och kreativa lösningar i arbetet. Du är utåtriktad och bekväm med att skapa nya kontakter. Arbetet är självständigt och förutsätter initiativkraft samt god samarbetsförmåga eftersom Du kommer att samarbeta med andra myndigheter, företag och arbetsgivare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort är önskvärt.

ÖVRIGT
Urval sker löpande.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-10 10 29.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan!.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-23
Ange följande referens när du ansöker: A620291
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mona Jonson 031-315 23 71
Anna H Johansson 031-315 27 57
Malena Jansson 0760-52 49 85

Företag
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen
Göteborgsvägen 7
43182 Mölndal

Kontorsadress
Göteborgsvägen 7 43182 Mölndal

Jobbnummer
3294894

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen: