Vi söker personlig handläggare som utreder sjukpenning i Götebor

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Vill du arbeta med ett viktigt uppdrag som statstjänsteman på en av Sveriges största myndigheter?

Inom avdelningen för sjukförsäkring har vi kontakt medmänniskor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller utbetalningar samt att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet.

Som personlig handläggare kan du arbeta både med sjukskrivna som har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan samt sjukskrivna som har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och en viss samordning av rehabiliteringsinsatser. Du har vid behov kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post. I vissa fall behövs samordnande möte för att lägga en plan för återgång i arbete, du leder då mötet där du och den enskilde, tillsammans med andra parter såsom arbetsgivaren, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare kan delta.

Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet arbetar ni aktivt med att utveckla era kunskaper, dela med er av era erfarenheter och arbeta mot gemensamma mål

Vi tycker det är viktigt att du kommer att trivas hos oss och med det arbete du utför. För att det ska bli verklighet, tror vi att det viktigt att du känner dig trygg i statstjänstemannarollen. Vi arbetar utifrån processer och du behöver även känna dig trygg i att fatta beslut utifrån den lagstiftning som vi tillämpar. Att arbeta i en politiskt styrd organisation innebär även att du kan få förändra ditt arbetssätt. Förändringar i ditt arbetssätt kan ibland komma med kort varsel, vilket du bör känna dig bekväm med.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-05-23

Övrig information
Ett antal tjänster som personlig handläggare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Chef:Caroline Ask, 010-119 5049 eller Jennie Jansson, 010-117 3092 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Cristian Velasquez, 010-118 3530 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Daniel Källström, 010-119 61 29, Cecilia Lundgren, 010-119 5602 Saco-S: Samra Vehabovic, 010-119 5278, Seko: Irre del Barba, 010-115 3087

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2017 Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3516120

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: