Vi söker en verksamhetscontroller/MAR

Lekebergs kommun, Socialförvaltningen / Controllerjobb / Lekeberg
2022-05-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vi söker en verksamhetscontroller/MAR" (publicerad 2023-08-23) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Lekeberg, Karlskoga, Degerfors, Hallsberg, Storfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Socialförvaltningen i Lekeberg

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut. Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära. Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
I förvaltningens ledningsgrupp ingår idag enhetschefer, verksamhetsutvecklare, verksamhetscontroller, MAS och processledare för nära vård. Det är totalt 13 personer. Vill du arbeta inom vår förvaltning? Då kommer du till en organisation där vi sätter människors behov i centrum utifrån ett personcentrerat arbetssätt. Vi arbetar för att de egna resurser och förmågor varje människa har tas tillvara. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten. Bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete.


Publiceringsdatum
2022-05-13

Arbetsuppgifter
Denna tjänst är en nyinrättad tjänst, vilket innebär att den som rekryteras har stor påverkansmöjlighet på utformningen. Fördelningen är 70/30 (controller/MAR).

Arbetet som verksamhetscontroller i en växande kommun som Lekeberg är ett mångfacetterat arbete där du arbetar med uppföljning och utveckling i verksamheten. Det innebär att arbeta brett och i nära samarbete med vår verksamhetsutvecklare. I rollen ingår även att ge stöd i verksamhetsfrågor till enhetschefer och förvaltningschef, inom socialförvaltningen, och att samverka/samarbeta inom och utanför kommunen.
Tillsammans med ledningsgruppen strävar vi efter en ständig utveckling och att leva upp till kommunens ledord - nytänkande och naturligt nära - vilket vi tycker att vi lyckas med.
Den tekniska och digitala utvecklingen inom välfärden arbetar vi med att införliva i våra verksamheter så att tekniken ska stödja våra arbetssätt, där har vi kommit en god bit på väg.

Vi får fler och fler personer med komplex sjukdomsbild eller omfattande livslånga funktionsnedsättningar. Vi har därför behov av en MAR som säkerställer en jämlik tillgång till hälsofrämjande, preventiva och rehabiliterande åtgärder av hög kvalitet samt att rätt kompetens tillhandahålls till alla dessa personer. Rehabilitering är komplicerat. MAR ansvarar för att nationella riktlinjer följs, att vara en del av kunskapsstyrningen, utvärdera och följa upp rehabilitering.
MAR ansvarar för att:
• stötta arbetsterapeuter i komplicerade yrkesfrågor,
• utreda och handlägga avvikelser (Lex Maria)
• samordna processen kring både rehabilitering och hjälpmedel
• avgränsningsfrågor och prioriteringar med mera.
MAR är även ett stöd för enhetscheferna gällande brukarnas rehabilitering. MAR är också ett stöd vid upphandling av olika medicin-tekniska hjälpmedel och
MAR utreder och bedömer avvikelser inom sitt ansvarsområde.

Du kommer att ingå i förvaltningens ledningsgrupp och vara placerad i kommunhuset i Fjugesta.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av:
• vidareutveckla digitaliseringen inom ditt område
• systemförvaltning och samordning för förekommande IT-stöd
• hålla utbildningar
• ta fram och redovisa statistiskt underlag
• systematisk kartläggning, rapportering, analys och uppföljning av kvalitetsarbetet
• ta fram, utveckla, utvärdera och följa upp rutiner och arbetssätt
• driva vissa utredningar och projekt
• handlägga LOV
• handläggning e-tjänst.


Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• är legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut
• har vana av arbete i verksamhetssystem
• är van användare av Microsoft Office
• har en mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift
• har en mycket god administrativ förmåga
• har B-körkort och kan/får köra bil.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Life Care/HSL,
• kvalitetsledningssystem
• arbete i offentlig förvaltning.

Vi förväntar oss av dig att du är en person som har en positivt förhållningssätt och är genuint intresserad av att driva förvaltningens utveckling framåt tillsammans med ledningsgruppen. Du gör det på ett prestigelöst sätt, med en öppenhet för andras idéer.
För att klara den här rollen krävs att du har en analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du har förmågan att se delarna i helheten. Du behöver känna dig bekväm i att tala inför grupper eftersom det ingår i din roll att hålla i utbildningar och föredra ärenden inför nämnden. Vi tror också att du är intresserad av omvärldsbevakning och av att delta i olika nätverk för att på så sätt ta tillvara på möjligheter till utveckling.
Som person bidrar du till ett gott arbetsklimat på ett positivt sätt. Rollen innebär en del kontroll och förvaltning men du motiveras av utveckling, nytänkande och förändring och uppskattar när du får möjlighet att delta och påverka i ett övergripande sammanhang.
I den här tjänsten kommer vi att ta hänsyn även till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lekebergs kommun, Socialförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A820209 ".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lekebergs kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Förvaltningschef
Ann-Mari Gustafsson
ann-mari.gustafsson@lekeberg.se
0585-48120

Jobbnummer
6643938

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lekebergs kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lekebergs kommun, Socialförvaltningen: