Verksamhetsspecialist som vill utveckla elmarknaden

Svenska Kraftnät / Elkraftsjobb / Sundbyberg
2018-04-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetsspecialist som vill utveckla elmarknaden" (publicerad 2020-02-17) ⬅️


Visa alla elkraftsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Svenska kraftnät söker nu dig som vill vara med och vidarutveckla elmarknaden i rollen som Verksamhetsspecialist.

Elmarknaden står inför stora förändringar. Europeiska nätkoder påverkar marknadsmodeller inom bland annat handel och balansering medan införandet av den elhandlarcentriska marknadsmodellen samt en elmarknadshubb också ställer krav på förändringar i roller, ansvar, processer och systemstöd.

Vi söker nu dig som vill axla en spännande, central och utvecklande roll på vår marknadsenhet, avräkning och processer, som totalt består av 15 medarbetare. Enhetens ansvar spänner över avräkning av stamnätet, utlandsförbindelserna samt balansansvariga. Vi ansvarar även för EDIEL och för regeringsuppdraget att utveckla en Elmarknadshubb för den svenska elmarknaden.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Publiceringsdatum
2018-04-06

Arbetsuppgifter
I din roll som verksamhetsspecialist ansvarar du främst för att våra befintliga systemstöd uppfyller verksamhetens behov. Som verksamhetsspecialist har du en central roll på enheten och är en viktig framgångsfaktor i omställningen till nya marknadsmodeller. I din roll kommer du att göra nulägesanalyser, omvärldsbevaka och identifiera behov på kort respektive lång sikt samt säkerställa att förändringar och förbättringar implementeras genom kravställning på systemstöden.

Bakgrund
Vi söker dig som har minst tre års arbetslivserfarenhet efter examen, gärna från energibranschen. Du är civil- eller högskoleingenjör alternativt har du erhållit motsvarande kompetens genom relevant arbetslivserfarenhet.

Utbildning inom eller erfarenhet från el-eller energiområdet (från tex nätägare, elhandlare eller balansansvarig) är meriterande. Du behöver inte ha en IT-bakgrund för denna tjänst men du ska vara bekväm med att hantera olika systemstöd. Vi ser även positivt på om du har erfarenhet från att ställa verksamhetskrav, erfarenhet av GENERIS eller förvaltningsmodellen PM3.

Dina personliga egenskaper
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att ha rätt förutsättningar för denna roll har du ett helhetsperspektiv, du är nyfiken och drivs av att förstå och lära dig verksamheten.

Vidare är du analytisk och har lätt för att ta till dig ny information. Självständigt driver du dina ansvarsområden och skapar engagemang och delaktighet hos involverade medarbetare. Då du i rollen har ett tätt samarbete med kollegor ser vi en god samarbetsförmåga och tydlighet i kommunikationen som viktiga förmågor.

I denna rekrytering använder vi färdighetstester som ett steg i rekryteringsprocessen.

Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Tania Pinzón, tel. nr. 010-475 82 88 alternativt HR-specialist Josefin Elinder, tel. nr. 010-4758638. Fackliga representanter är Maria Bergqvist, SACO, tel. 010-475 82 90 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2018. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Om Svenska kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. En trygg elförsörjning är en förutsättning för att Sverige inte ska stanna. Därför övervakar och styr vi elsystemet dygnet runt. Vi bygger även ut stamnätet för att möta morgondagens behov. Vi är snart 650 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i Sverige. Svenska kraftnät har även i uppdrag att främja en öppen svensk, nordisk och europeisk marknad för el. Därför bygger vi nya elförbindelser som stärker kopplingarna till det europeiska elnätet. Vi deltar också i det europeiska samarbetet för att skapa en gemensam elmarknad inom EU. Dessutom har vi ett nära samarbete med andra systemoperatörer i Norge, Finland och Danmark för att driva vårt elsystem effektivt.

Vi strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det innebär att vi fokuserar på att ge våra medarbetare utmanande arbetsuppgifter, bra förmåner och förutsättningar för en god balans mellan arbetsliv och privatliv. Läs mer om oss på www.svk.se.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Adress
Svenska Kraftnät
Svenska kraftnät
Box 1200
17224 Sundbyberg

Kontorsadress
Sturegatan 1, Sundbyberg

Jobbnummer
4067529

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: