Utredningssekreterare till Överförmyndarenheten

Linköpings kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Linköping
2018-09-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredningssekreterare till Överförmyndarenheten" (publicerad 2022-09-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping har Kommunledningsförvaltningen en viktig central samordnande roll. Genom att ge service och stöd till medborgare, företag, organisationer och andra förvaltningar skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer.

Att arbeta inom denna mångfacetterade förvaltning är att vara med och göra skillnad - att faktiskt påverka samhällsutvecklingen. De många olika uppdragen berör de flesta linköpingsbors liv och bidrar med ett långsiktigt perspektiv till bland annat ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet i samhället.

Inom förvaltningen ryms allt från framåtblickande strategiarbete, modern kommunikation och effektiv administration till ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning samt trygghet och säkerhet i hela kommunen. Allt det där grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.

Om arbetsplatsen
Överförmyndarenheten arbetar på uppdrag av Överförmyndarnämnden och är en del av Kommunledningsförvaltningen. Enheten utövar tillsynen över hur ställföreträdare (föräldrar, särskilt förordnade förmyndare och vårdnadshavare, gode män och förvaltare) sköter sina uppdrag. I enhetens tillsyn ingår att granska hur ställföreträdarna sköter sina huvudmäns/myndlingars ekonomi och bevakar deras rättigheter och skyldigheter.

Verksamheten är lagreglerad och innebär myndighetsutövning, främst utifrån bestämmelser i Föräldrabalken. Utöver tillsyn ingår i verksamheten även rekrytering och utbildning av ställföreträdare. I uppdraget ingår också att fastställa arvode som ställföreträdare har rätt till.

Publiceringsdatum
2018-09-25

Dina arbetsuppgifter
Till Överförmyndarenheten söker vi utredningssekreterare för arbete med alla typer av ärenden inom Överförmyndarnämndens ansvarsområde, men med fokus på tillsyn av gode män/förvaltare och förmyndare. Dessutom ingår rekrytering av gode män samt information och viss utbildning av ställföreträdare.

Uppdraget innebär också att fatta beslut i ärenden efter delegation från Överförmyndarnämnden.

Huvudsakligen innebär det ärenden enligt

• Föräldrabalken
• Förmyndarskapsförordningen
• Ärvdabalken
• Äktenskapsbalken
• Lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn
• övriga till området hörande allmänna författningar och förordningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har juridisk alternativt ekonomisk högskoleutbildning eller likande, alternativt god arbetslivs­erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig för tjänsten. Meriterande är erfarenhet från myndighetsutövning. Vi söker dig som är van vid att fatta beslut och göra olika bedömningar. Du bör ha god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet innebär att ta till sig komplicerade texter och kunna omformulera och göra det förståeligt i relation till andra. Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Wärna är en fördel.

Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och tar ansvar för dina uppgifter. Vidare vill vi att du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du förstår numeriska underlag samt komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna. Vi vill att du har förmåga att kommunicera på ett tydligt och begripligt sätt. Du ska ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.

Information om tjänsten
Tillträde: 2018-12-01 eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 1855

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Petra Hallqvist, Enhetschef Överförmyndarenheten 013-205643
Marie Eriksson, HR-konsult 013-206925
Britt-Marie Sandström, Facklig representant Vision 013-20 71 44
Eva Stjärnström Nilsson, Facklig företrädare Akademikerförbundet SSR 013-207854

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Linköpings kommun, Kommunledningsförvaltningen
58181 Linköping

Kontorsadress
Storgatan 43, 582 23, Linköping

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Linköpings kommun

Jobbnummer
4365227

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: