Utredare till PTS

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2024-11-07


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du vara en del av vårt team och bidra till utvecklingen av viktiga samhällsfunktioner? På PTS får du vara med och driva utveckling inom digitalisering. Vi söker nu en engagerad utredare som vill vara med och arbeta med både telekom- och betalområdet i en spännande och dynamisk verksamhet. Är det du?

Vi jobbar med det alla tar för givet - att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

Enheten för slutanvändarregler arbetar för att tillvarata samt ansvarar för slutanvändares rättigheter på telekom- och betalområdet, inklusive användares rätt till konfidentiell kommunikation och styrningen av deras uppgifter. Vi utövar även tillsyn inom det finansiella området för att säkerställa att kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i hela landet. Enheten ansvarar också för myndighetens främjandearbete rörande grundläggande betaltjänster och myndighetens externa visselblåsfunktion.

Jag som leder enheten heter Charlotta Garmert. Som chef är jag prestigelös och värnar om att vi arbetar som ett starkt team där vi når våra mål tillsammans. Jag är tydlig och stöttar när det behövs, men frihet under ansvar är centralt för mig. Hos oss blir du en del av en inkluderande och engagerad arbetsmiljö där vi respekterar varandra, har roligt tillsammans och hittar en bra balans mellan arbete och fritid.

Om rollen
I rollen som utredare kommer du att arbeta med datainsamling, analyser och utredningar som täcker en stor bredd inom telekom- och betalområdet. Ditt arbete kommer att inkludera analys av geografisk tillgänglighet med hjälp av GIS-verktyg (PIPOS), handläggning av ansökningar och föredragning av beslut. Du bidrar också i budgetarbetet och den ekonomiska uppföljningen inom enheten. I tillsynsarbetet kommer du medverka till att aktörer följer gällande regelverk.

Du kommer även att ansvara för att genomföra utredningar på egen hand, skriva rapporter samt bidra som ekonomisk expert i pågående utredningar. Arbetet innefattar att samla in utredningsmaterial, sammanställa fakta, skriva förslag till beslut, medverka i eller ansvara för regeringsuppdrag och bidra i omvärldsbevakning. Vår enhet arbetar med komplexa sakområden, vilket innebär att du ofta samarbetar med andra enheter inom myndigheten och deltar i myndighetsövergripande arbetsgrupper och projekt.

Om teamet
Vår enhet består av engagerade och kompetenta medarbetare som arbetar tvärvetenskapligt - jurister, ekonomer och tekniker tillsammans. Vi arbetar mot gemensamma mål, där samarbete och att dela med sig av sin kompetens är avgörande. Vi värnar om varandra och tycker att det är självklart att vi ska ha trevligt och roligt tillsammans.

Om dig
Vi söker dig som har en strukturerad arbetsmetod och som kan se helheten i komplexa utredningar. Du har en god samarbetsförmåga, trivs med att arbeta i grupp och är prestigelös. För att lyckas i rollen är det också viktigt att du är stabil och har förmågan att snabbt hitta lösningar på uppkomna problem. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen med ekonomisk inriktning
• Flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• Arbetslivserfarenhet från statlig förvaltning

Det är även meriterande om du har:

• Aktuell arbetslivserfarenhet av att samla in, strukturera och analysera dataunderlag
• Utbildning eller erfarenhet av statistik och att behandla data i och extrahera resultat från analysverktyg (GIS-verktyg, t.ex. pipos)
• Utbildning inom och/eller erfarenhet av budget- och uppföljningsarbete (redovisning)
• Arbetslivserfarenhet från betalområdet/finansiella sektorn
• Aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta i projekt
• Erfarenhet av tillsynsarbete

Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir handläggare.

För att kunna bedöma din kompetens på bästa sätt ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester ingår i rekryteringsprocessen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta rekryterande chef Charlotta Garmert på charlotta.garmert@pts.se eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennichrathsman@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 25 november 2024.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8998967

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: