Utbildningsansvarig supporttekniker
Statens Skolverk / Supportteknikerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Skolverk i Solna,
Stockholm,
Gävle,
Örebro,
Växjö eller i
hela Sverige Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.
Avdelningen för verksamhetsutvecklingstöds uppdrag och ansvar är att modernisera och utveckla Skolverket. Genom att bedriva verksamhetsutveckling sammanhållet, effektivt och ändamålsenligt skapas förutsättningar för att bedriva verksamhet optimalt och med hög kvalitet så att verksamheten kan utvecklas i takt med omvärldens krav och förväntningar. På avdelningen ligger även ansvaret för Skolverkets IT-leverans.
Om arbetet
I rollen som utbildningsansvarig supporttekniker arbetar du med att ansvara för att utbilda ny personal inom ärendehantering och dess tillhörande processer. Du är också ansvarig för att utbilda övriga enheters medarbetare inom ärendehantering. I rollen ingår också att ha ansvar för att hålla servicedeskens kunskapsbank aktuell och har även ansvar för att verifiera innehållet i de guider och artiklar som finns i den. Detta arbete beräknas ta cirka 50% av din arbetstid; övrig tid arbetar du med att ge support till Skolverkets cirka 900 medarbetare kring myndighetens IT-miljö.
Servicedesk består idag av fyra medarbetare och hela enheten har 25 medarbetare.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du har goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Vi söker dig som har/ är
• Minst gymnasieutbildning
• Minst två års aktuell erfarenhet av att arbeta i en servicedesk.
• Mycket van användare av moderna webbaserade ärendehanteringssystem så som Service Now, Artvise, Nilex eller liknande
• Erfarenhet att arbeta med Active Directory
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Är drivande, kontaktsökande och har en hög grad av servicekänsla
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete på Skolverket
• Har erfarenhet av att skapa och underhålla en kunskapsbank
Eftersom du har en utbildande funktion är dina personliga egenskaper mycket viktiga. Vi söker dig som har en god pedagogisk förmåga, du är bra på att tala inför grupp och leda dialoger. Du kommer ha nära samarbete med IT-drift, systemutveckling, förvaltningsorganisationen och andra intressenter i organisationen så det är viktigt att du aktivt bidrar till en konstruktiv och framåtsyftande dialog. Du har lätt för att förstå vilken information du ska dela med dig av till vem och vid vilken tidpunkt. Vi tror också att du har en god felsökningsförmåga, att du är lösningsorienterad och självständigt kan analysera trender för att hitta områden där extra utbildningsinsatser krävs.
Slutligen besitter du en hög grad av personlig mognad och ett gott omdöme. Du förstår att servicedesk är en funktion som finns till för organisationen och att du är en del av en helhet. Som utbildningsansvarig är du på många sätt ansiktet utåt för ärendehantering, dess arbetssätt och rutiner och är trygg i det ambassadörskap det för med sig.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.
Vilka är vi?
Enheten för IT-arbetsplats och support arbetar med att tillhandahålla, driva och utveckla en modern och serviceinriktad it-support för myndighetens medarbetare och organisation. Uppdraget innebär att vara den primära kontaktytan för myndigheten avseende alla IT-relaterade ärenden.
Enhetens uppdrag innefattar även att planera, utveckla och genomföra myndighetens it-incidenthantering i tätt samarbete med myndighetens säkerhetsorganisation.
Enheten ingår som en av fem enheter i avdelningen för verksamhetsutvecklingsstöd där övriga enheter arbetar med systemutveckling, applikationsförvaltning, processutveckling, arkitektur och verksamhetsutveckling.
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 9 september 2022.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79
(Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2022-09-02ErsättningIndividuell
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-09-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Skolverk
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Skolverk (org.nr 202100-4185),
http://www.skolverket.se Arbetsplats Skolverket
Jobbnummer 6944074
Observera att sista ansökningsdag har passerat.