Uppdragsledare inom IT till Uppdragsledningsenheten
Örebro kommun / Datajobb / Örebro
2025-10-17
Visa alla datajobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Brinner du för att driva utveckling och skapa nytta i mötet mellan verksamhet och IT? Har du mod att leda, förmågan att inspirera och ett engagemang för att utveckla arbetssätt och lösningar? Vi söker nu två uppdragsledare till Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen, en roll där du får vara med och forma Örebros digitala utveckling.
Publiceringsdatum2025-10-17Om tjänstenSom uppdragsledare hos oss får du en central roll i kommunens digitala omställning. Du planerar, leder och genomför uppdrag och projekt inom digitaliseringsområdet. Uppdragen kan finnas inom våra objekt, portföljer eller inom Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen. Oavsett kontext så agerar uppdragsledaren, ofta men inte alltid som den it-nära parten, med fokus på att omsätta verksamhetens behov till fungerande tekniska lösningar och bidra till att skapa verklig verksamhetsnytta.
Två tjänster med olika uppdrag:
• Uppdragsledare med kombinationsuppdrag: innebär ett ansvar som verksamhetsnära objektledare inom objektet Lokaler, säkerhet och interna servicetjänster samt driva det kommunövergripande uppdraget inom Säker digital kommunikation (SDK).
• Uppdragsledare: kommer att arbeta som renodlad uppdragsledare, redo att ta sig an nya initiativ som växer fram inom objekten, portföljerna eller inom vår egen avdelning.
Gemensamt för båda rollerna är att du blir en viktig brygga mellan verksamhet och it, där du rör dig obehindrat mellan operativ, taktisk och strategisk nivå beroende på vad uppdraget kräver.
En viktig del av ditt arbete är att hålla dig uppdaterad om utvecklingen inom digitalisering och it och genom aktiv omvärldsbevakning bidra till att kommunen kan ligga i framkant och ta vara på nya möjligheter.
Några exempel på aktuella uppdrag just nu är Digital post, Säker digital kommunikation och digitala assistenter. De två förstnämnda är initiativ som Örebro kommun anslutit sig till via SKR och det sistnämnda är ett initiativ som innebär att nyttja AI-drivna assistenter för att bland annat öka effektiviteten.
Exempel på arbetsuppgifter:
• planera, leda och följa upp uppdrag och projekt utifrån mål, tidplaner och resurser
• säkerställa att leveranser skapar nytta och effekt för berörda verksamheter
• utveckla arbetssätt, processer och it-stöd
• koordinera resurser och aktiviteter samt samverka med olika parter inom organisationen
• bidra med beslutsunderlag, rapporter och uppföljningar som stödjer styrning och ledning
Om arbetsplatsen
Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen är navet i Örebro kommuns digitala utveckling. Vi arbetar kommunövergripande för att säkerställa effektiva, tillförlitliga och innovativa digitala lösningar för alla våra verksamheter. Här hittar du en avdelning som vill att kulturen präglas av nytänkande, samverkan och kraften att gå från idé till resultat. Enheten för uppdragsledning, där du kommer att ingå, har ett tydligt fokus på ledarskap, samordning och realisering av digitala initiativ. Vi leder vägen från idé till genomförande.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på
www.orebro.se/jobb.KvalifikationerFör att trivas hos oss tror vi att du som söker är kommunikativ, lyhörd och relationsskapande. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektiv nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet. Du är initiativrik, har god samarbetsförmåga och ett starkt intresse för både verksamhetens behov och teknikens möjligheter. Självklart har du en god förståelse för tekniken och hur den fungerar. För att lyckas i rollen kan du uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer• akademisk examen, om minst 180 hp inom IT/teknikområdet alternativt motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• minst 1 års erfarenhet av att leda uppdrag/projekt inom it
• erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning inom it
Meriterande:
• erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av portföljstyrning
• erfarenhet av pm3 som styr- och samverkansmodell
• erfarenhet av säkerhetsarbete inom it
• erfarenhet av att arbeta med krav och behovsanalyser
Tjänstens omfattning och tillträdeAnställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 2
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Så ansöker duSista ansökningsdag är 2 november.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro kommun (org.nr 212000-1967),
http://www.orebro.se Arbetsplats Örebro Kommun
Jobbnummer 9562955