Tullexpeditionen i Svinesund söker två handläggare

Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Strömstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Strömstad, Tanum, Dals-Ed, Munkedal, Bengtsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tullverket i Strömstad, Årjäng, Eda, Stenungsund, Göteborg eller i hela Sverige

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 200 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.

I tjänsten som handläggare på tullexpeditionen i Svinesund är du en del av Tullverkets process Effektiv Handel. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska anmälas vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut.

Huvudsakliga arbetsuppgifter  

Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna. Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär till stor del expeditionsarbete där möter du människor från många andra länder. Det innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter, vi arbetar även för den norska myndigheten genom gränstullsamarbetsavtal. 

Arbetet innebär skifttjänstgöring dygnet runt enligt rullande schema, vardagar samt helger då kontoret är öppet hela dygnet.

Vi söker dig som vill:

• Arbeta administrativt med myndighetskontroll
• Möta människor och ge service
• Ha ett stimulerande jobb som utgår från givna lagar och regler

Du som söker har:

Du som söker ska ha avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Du behöver också ha svenskt körkort, klass B.

Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom spedition, administration eller från handläggning inom annan myndighet.  Erfarenhet från service och arbete med kundkontakter är också meriterande.

Om du har eftergymnasiala studier inom ekonomi, juridik, spedition, logistik eller statsvetenskap är det meriterande. Kunskaper i ett språk utöver svenska och engelska är också meriterande då du dagligen möter kunder från olika länder.

Publiceringsdatum
2012-02-29

Dina personliga egenskaper
Som person är du är ansvarstagande, serviceinriktad och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Du tycker om att samarbeta och har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. 

Utbildning och anställning

Under din första tid som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning, där teori varvas med praktik. De teoretiska delarna är förlagda till Göteborg (3+6 veckor). Anställningen är sex månaders provanställning som därefter övergår i tillsvidareanställningen om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas.

Övrig information
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. Vi ser gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk samt manliga sökande, eftersom en större del av medarbetarna inom Effektiv handel i dag är kvinnor. På grund av åldersstrukturen inom myndigheten ser vi gärna yngre sökanden.

Referensnummer: PER 2012-151.

Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket kommer också att begära ett utdrag från Polisens brotts- och belastningsregister.

Placeringsort: Svinesund.

Tillträdesdag är den: 4 april 2012 eller enligt överenskommelse.

För mer information och ansökan

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa områdes chefen för Norgegränsen, Dan Säterman, tel. 0571-286 08. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. 

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14 mars 2012. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Arbetstider och omfattning
Heltid/tillsvidare

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-03-14
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tullverket, +46 0771520520

Företag
Tullverket

Adress
Tullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm

Jobbnummer
1172268

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: