Tillgänglighetsexpert till enheten för tillgänglighetsregler

Post- och Telestyrelsen / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Söker du nya utmaningar? Vill du vara med och påverka arbetet framöver på en enhet i uppstartsfas? Är du dessutom beslutsam och strukturerad? Då kan du vara den vi söker!

Enheten för tillgänglighetsregler ska arbeta med implementeringen av lagen (2023:254) om produkters och tjänsters tillgänglighet. Enheten ansvarar för att ta fram föreskrifter på området och kommer att bedriva tillsyn samt marknadskontroll av produkter och tjänster.

Enheten befinner sig i en uppstartsfas där det finns stor möjlighet att påverka arbetet framöver. PTS har fått ett viktigt uppdrag att implementera Tillgänglighetsdirektivet och vi söker nu en tillgänglighetsexpert som vill vara med och påverka på riktigt.

Om rollen
Som tillgänglighetsexpert på enheten för tillgänglighetsregler kommer du att arbeta med en bredd av arbetsuppgifter på ett nytt område. Eftersom verksamheten är i en uppbyggnadsfas kommer du att få ett mycket viktigt uppdrag i att utveckla enhetens processer och arbetssätt både i sakfrågan och gentemot andra enheter och avdelningar på PTS. Dina arbetsuppgifter kan komma att skifta över tid och du kan bland annat få medverka i föreskriftsarbete, och i arbetet med planerad och händelsestyrd tillsyn och marknadskontroller inom enhetens ansvarsområde.

Vem är du?
Som person har du god samarbetsförmåga, då det är viktigt att kunna samverka på ett konstruktivt sätt med andra professioner såsom jurister och ekonomer. Vi ser att du är kommunikativ då tjänsten kräver fallenhet för att förmedla kunskap inom tillgänglighetsområdet på ett begripligt sätt för personer som inte är lika insatta inom området. Du är strukturerad och planerar samt genomför arbetet på ett organiserat sätt. Vidare är du beslutsam och vågar gå till beslut i frågor där utgången inte alltid är klar. I den här rollen kommer du också att stötta mer juniora medarbetare på ett konstruktivt sätt vilket bidrar till att bygga deras kompetens och självförtroende.

Vi söker dig som har:

• Relevant högskoleutbildning inom exempelvis teknik, webbutveckling eller liknande
• Minst 7 års aktuell erfarenhet av arbete med tillgänglighetsfrågor inom digitala tjänster eller produkter
• Mycket goda kunskaper om Tillgänglighetsdirektivet
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande:

• Erfarenhet av tillsynsarbete inom tillgänglighetsområdet vid statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med tillgänglighetsfrågor vid en av de i Tillgänglighetsdirektivet specifikt utpekade sektorerna, såsom exempelvis telekom-, e-handel- eller banksektorn
• Erfarenhet av arbete i samordnande eller projektledande roll
• Erfarenhet av arbete med uppbyggnad av processer och arbetssätt
• Erfarenhet av att hålla utbildningar inom tillgänglighetsområdet

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 18 april.

För mer information kontakta enhetschef Marcus Jonsson på marcus.jonsson@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Ersättning
Månadsln

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8587280

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: