Teamledare till familjehemssekreterare samhällsvården

Enköpings kommun Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Enköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Enköping, Knivsta, Håbo, Strängnäs, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Enköpings kommun Socialförvaltningen i Enköping

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Hos oss på Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer.

Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan.

För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande.

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Publiceringsdatum
2023-08-10

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en erfaren socionom med kunskap och vilja att arbeta som teamledare 50%, samt som familjehemssekreterare resterande del.

Tjänsten teamledare/familjehemssekreterare tillhör Samhällsvården som är en av tre avdelningar inom socialförvaltningen som ansvarar för myndighetsutövning. Avdelningen är fördelad på socialsekreterare som ansvarar för uppföljning av det placerade barnet, familjehemssekreterare som utreder, rekryterar och stöttar familjehem samt två specialpedagoger inom skolteamet.

Som teamledare inom avdelningen samhällsvård så leder och fördelar du det dagliga arbetet i nära samarbete med avdelningens andra teamledare. Du fortsätter, tillsammans med familjehemssekreterarna, driva vårt påbörjade goda utvecklingsarbete vidare. Familjehemssekreterarna arbetar mycket med utveckling av familjehemsvården genom grupphandledning, temakvällar, utbildningar mm. Ett stort arbete har gjorts kring utredningsförfarandet av uppdragstagare, ett arbete som nu är i implementeringsfas.

Du vägleder familjehemssekreterarna och skolteamet i deras arbete och ger vid behov stöd i prioriteringar och struktur. Du ansvarar för att avdelningens arbete bedrivs rättssäkert med hög kvalité och med barnet i fokus. Du håller dig uppdaterad kring omvärldsfaktorer, metodutveckling och gällande lagstiftning. Vid förhandlingar i domstol företräder teamledare socialnämnden och för talan i aktuella frågor.

Samtliga teamledare på förvaltningen samarbetar i en sammanhållen process, med gemensam handledning och återkommande samarbetsmöten. Vi professionella möts för dialog i de forum vi ser att vi behöver. Vi har stora krav på mötet för dem vi är till för. Detta synsätt återspeglar vårt pågående vardagliga arbete för en god värdegrund. Vi söker dig som är positiv, engagerad och intresserad av att fortsätta utveckla vårt uppdrag.

Som familjehemssekreterare arbetar du med sedvanliga arbetsuppgifter inom familjehemsvården rekryterar, utreder, utbildar och ger råd och stöd till våra uppdragstagare.

I arbetet ingår även att samverka med övriga interna och externa aktörer då målet är att vi gör arbetet tillsammans för den enskilde medborgaren.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning där du kompletterat din utbildning med de utbildningar som krävs för att motsvara socionom.

Du ska ha erfarenhet av flerårigt arbete i socialtjänstens myndighetsutövning och erfarenhet av att ha arbetat inom just familjehemsvård. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsledande uppdrag och av att arbeta med skolfrågor inom socialtjänsten. Du ska vara kunnig i socialtjänstens samtliga lagstiftningar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Dokumentation är en stor del av arbetet som utförs på avdelningen. Du måste därför kunna kommunicera på ett tydligt sätt och ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga samtidigt som du ska kunna arbeta självständigt och strukturerat. Du behöver vara initiativrik, ansvarsfull och flexibel. Det är viktigt att du är lugn och kan hantera stressiga situationer.

Kvalité i arbetet är viktigt och du ska arbeta mot de strategiska mål som socialnämnden fattat beslut om.

Då viss bilkörning förekommer inom ramen för tjänsten är B-körkort ett krav.

Vi arbetar med verksamhetssystemet LifeCare.

Tillträde sker enligt överenskommelse.

Provanställning kan komma att tillämpas.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C150999".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Enköpings kommun (org.nr 212000-0282)

Arbetsplats
Enköpings kommun Socialförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef
Malin Wahlund
malin.wahlund@enkoping.se
0171-626902

Jobbnummer
8019967

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Enköpings kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Enköpings kommun Socialförvaltningen: