Svenska kraftnät söker Avdelningschef Fastigheter

Svenska Kraftnät / Chefsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du vara med och definiera framtidens kraftsystem i Sverige? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el

Publiceringsdatum
2022-12-22

Om tjänsten
Fastighetsavdelningen ansvarar för att leverera kontor och tekniska lokaler som innehåller attraktiva och ändamålsenliga arbetsplatser inkl. relevanta stödtjänster med en professionell organisation redo att hantera nya förutsättningar. Områden som ingår i uppdraget är:

• Förvaltning, drift och underhåll av Svenska kraftnäts kontor, beredskapsförråd och tekniska lokaler
• Planering av verkets lokalförsörjning på kort och lång sikt och etablering av nya fastigheter
• Kontorsnära tjänster samt operativ förvaltning av huvud- och lokalkontor
• Fysisk säkerhet så som skalskydd samt bevakning av kontor och anläggningar
• FM-tjänster så som lokalvård och vaktmästeri

Som avdelningschef leder du organisationens arbete och bidrar tillsammans med enhetschefer och medarbetare till att etablera, implementera och förvalta avdelningens uppdrag samt kontinuerligt utveckla verksamheten. Du ansvarar för att det finns en god ledning, styrning och arbetsmiljö på avdelningen och du ingår i division Gemensamma Funktioners ledningsgrupp.

Avdelningen består av ca 25 medarbetare (anställda och konsulter), plus ett 15-tal personer via tjänsteleverantörer. Den är organiserad i två enheter samt ett program för lokalprojekt.

Arbetsuppgifter
Rollen innefattar bland annat följande ansvar:

• Styrning och planering av verksamheten
• Strategisk utveckling
• Utveckling av effektiva arbetssätt
• Att verka för en god och säker arbetsmiljö
• Ett modigt, hållbart och coachande ledarskap

Budgetansvar för fastighetsverksamheten

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Det är en tillsvidareanställning på heltid.

Bakgrund
Utbildningsbakgrund
Relevant högskoleutbildning, minimum kandidatexamen.

Erfarenhet:
Mycket goda kunskaper inom fastighetsområdet
Minimum 5 års erfarenhet som personalledande chef inom fastighetsområdet
Minimum 5 års erfarenhet av eget budgetansvar
Minimum 3 års erfarenhet av relevant arbete inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av förändringsledning samt organisationsutveckling
Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift

Meriterande
Erfarenhet som fastighetschef i en medelstor/stor organisation, +1000 medarbetare
Erfarenhet av att införa fastighetssystem

Dina personliga egenskaper
Vi söker en lyhörd ledare som coachar medarbetare, har goda erfarenheter av att bygga team och driver avdelningens utveckling framåt för att uppnå gemensamma mål. Det är av vikt att du uppvisar ett ansvarstagande och moget ledarskap samt agerar med gott omdöme. Du förstår din chefsroll och har ett arbetsgivaransvar i ditt agerande och dina beslut.

Du är strukturerad och fokuserar på att skapa resultat. Du förstår dina intressenter, ser till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet.

Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du bygger goda relationer med nyckelintressenter och säkerställer att budskap når fram. Du har vilja och förmåga att stödja hela verksamheten och anstränger dig för att leverera lösningar.

Du föregår med gott exempel med andra samt förhåller dig väl till den statliga värdegrunden och ledarskapskriterierna på myndigheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tester kommer att genomföras under processen

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Lars Nordén 010-475 80 00, alternativt rekryterare AnnSophie Brezén tel. nr. 010-475 80 07 Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. . Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 16 januari 2023. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Ersättning
.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284), http://www.svk.se

Jobbnummer
7287208

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: