Svea hovrätt söker handläggare till sektionen arkiv och registra

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Stockholm
2021-04-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Svea hovrätt söker handläggare till sektionen arkiv och registra" (publicerad 2022-05-17) ⬅️


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med ca 340 anställda.

Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.

Organisatoriskt består hovrätten av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt). Den administrativa enheten består av tre sektioner: Ekonomi, HR och bibliotek, Service samt Arkiv och registratur.

Publiceringsdatum
2021-04-06

Dina arbetsuppgifter
Sektionen för Arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera domstolens inkommande mål och ärenden, att domstolen har ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål och ärenden.

Som handläggare/registrator erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete på sektionen för Arkiv och registratur. Arbetet innebär i huvudsak att klassificera, registrera och skanna handlingar i nya mål och ärenden och ta emot och besvara externa och interna förfrågningar. Arbetet förutsätter att du kan ta både interna och externa kontakter. De externa kontakterna kan t.ex. vara parter, advokater och andra myndigheter. Kontakterna kan ske såväl skriftligen som muntligen via telefonsamtal. Internt samarbetar du dagligen med domstolens personal. Genomgående gäller att ge god service både internt och externt.

För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt kommer även andra arbetsuppgifter som utförs på sektionen att förekomma, t. ex. gallring och vårdandet av arkivhandlingar samt hantering av överklaganden till Högsta domstolen. Vidare kommer du att medverka i utvecklingen av sektionen, genom att bl.a. vara med och ta fram förslag på riktlinjer och rutiner för hela sektionen.

Kvalifikationer
Du har en fullgjord gymnasieutbildning. Du har även minst ett års erfarenhet från arbete på en registratur på domstol. Relevant eftergymnasial utbildning såsom t.ex. paralegalutbildning kan vara meriterande.

Du skapar goda relationer till dina kollegor och bidrar med din kompetens till hela gruppens gemensamma arbete. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad, pålitlig och har gott omdöme.

Du och har en förmåga att förutse problem och du arbetar lösningsorienterat. För att trivas hos oss behöver du kunna vara flexibel och hantera olika uppgifter och situationer. Det är viktigt att du, inte minst under perioder med hög arbetsbelastning, kan samarbeta, prioritera arbetet effektivt för att nå uppsatta mål, samt bibehålla hög kvalitet i det du levererar.

Du är en mycket van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg. Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och gärna på engelska.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Anställningen är ett vikariat.

Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi
- I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt hur dina tidigare erfarenheter kommer Svea hovrätt till nytta
- I ditt CV anger du tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet




För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning till

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Svea hovrätt

Jobbnummer
5674161

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: