Strategisk inköpare till Polismyndigheten, placering Göteborg

Polismyndigheten - Göteborg City - S / Inköpar- och marknadsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S i Göteborg

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en strategisk inköpare som vill vara med och bygga en inköpsfunktion i framkant. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt 5 miljarder kronor.
Polisens inköpsverksamhet är också under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen. Vi söker en strategisk inköpare till Inköpsenheten, sektionen Polisspecifika varor och tjänster, med placering i Göteborg. Inom sektionen ingår köp av polisspecifika tjänster såsom transporter, tolk- och översättning, bevakning samt köp av varor och tjänster kopplat till identifieringstjänster, hund och rytteriverksamheterna mm.
Vår sektion består idag av två team och i denna tjänst kommer du att tillhöra team 2. Här arbetar för närvarande 9 medarbetare med tilldelade kategoriansvar som rapporterar till gruppchef. Du utgår från vårt kontor i centrala Göteborg, där du får möjlighet att jobba i ljus och luftig miljö i närheten av allmänna kommunikationer.
Under en övergångsperiod kan du komma att stötta team 1 där det i dagsläget arbetar 11 medarbetare med placering i Stockholm.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här

Publiceringsdatum
2022-10-05

Dina arbetsuppgifter
Hos oss får du vara med på en spännande resa mot att implementera strategiskt inköpsarbete och kategoristyrnings som utvecklingsmodell inom Polismyndigheten. I rollen som Strategisk inköpare kommer du ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier. Du ansvarar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar bl.a. att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Du kommer även driva strategiskt inköpsarbete inom en eller flera kategorier/underkategorier och skapa och vidmakthålla marknadsinformation.
Du kommer självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar och mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling arbetar du med att verkställa framtagna kategoriplaner, upprätta upphandlingsstrategier och implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin.
Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt spendarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina kategori/underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställer en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.
Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har eller ska precis avsluta:
minst 2 års relevant högskoleutbildning eller 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning.
erfarenhet av att ha genomfört upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU)
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
erfarenhet av tjänsteupphandlingar
erfarenhet av fördjupad spendanalys
erfarenhet av inköpsarbete inom privat inköpsorganisation eller offentliga bolag
erfarenhet från inköpsarbete inom polismyndigheten
erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete

Som person är du duktig på att driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Vi letar efter dig som är driven, serviceinriktad, initiativrik och har en god kommunikativ förmåga. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.
Fackliga företrädare
SACO, Andreas Johansson 073-084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-56 770 92
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 0732-490 422
Övrig information

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast onsdagen den 12 oktober. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A544.447/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A544.447/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-12

Adress
Polismyndigheten - Göteborg City - S
Stampgatan 34
41101 Göteborg

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-ekonomiavdelningen/
Stampgatan 34 (visa karta)
411 01  GÖTEBORG

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg City - S

Kontakt
Rekryterande chef
Carina Ryberg
carina.ryberg@polisen.se

Jobbnummer
7043908

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg City - S

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S: