Socialsekreterare till tre enheter på Socialtjänst - ekonomiskt bistånd

Uppsala kommun / Socialsekreterarjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Socialtjänst - ekonomiskt bistånd, enhet 1,2 och 3

Är du intresserad av att ha ett jobb som innebär att du får hjälpa människor i behov av stöd? Har du dessutom en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten? Enhet 1, enhet 2 och enhet 3, Socialtjänst-Ekonomiskt Bistånd i Uppsala söker nu dig som vill arbeta som socialsekreterare. Är det här jobbet du har letat efter? Skicka in din ansökan så snart som möjligt!

Avdelning Socialtjänst-Ekonomiskt bistånd inom Arbetsmarknadsförvaltningen består av en mottagningsenhet, 6 utredningsenheter, administration och service samt verksamhetsnära stöd. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd både i nya och löpande ärenden samt att stötta den enskilde till egen försörjning. Arbetet präglas av att alla medborgare ska bemötas med respekt och professionalitet och vår handläggning genomförs med högt ställda krav på rättssäkerhet. Myndigheten arbetar kontinuerligt med metodutveckling, bland annat pågår ett aktivt arbete kring digitalisering, som avdelningen arbetat med under flera år.

Ditt uppdrag
Jobbet som socialsekreterare främst ut på att arbeta för att individer hittar en egen försörjning, parallel med detta handlägger du och utreder inkomna ansökningar och anmälningar. Du kommer att samverka med andra aktörer, bland annat inom kommunen, i syfte att aktivt arbeta med varje individs planering mot egen försörjning. Vi möter våra klienter med regelbundenhet genom personliga besök. Vi har extern handledning.

Vi söker nu flera tjänster hos oss där 1 tjänst är ett föräldravikariat på ett år med start 2023-09-01 och resten är tillsvidaretjänster.

Publiceringsdatum
2023-05-24

Bakgrund
För att vara aktuell för den här tjänsten krävs det att du har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av arbete som socialsekreterare och myndighetsutövning. Det är även ett krav att du har erfarenhet av socialt arbete samt utredningsarbete. Kunskapsmässigt är det ett krav att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska, goda kunskaper i socialrätt och socialförsäkringssystemet samt mycket god kännedom om socialtjänstlagen.

Vidare är det meriterande om du har MI-utbildning (motiverande samtal) och det ses som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor och med människor i utsatta livssituationer. Därtill är det en fördel om du har kunskaper i Lifecare och kunskaper i andra språk än svenska och engelska.

Du är en person som har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Vidare har du en god empatisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är flexibel och har förmågan att se möjligheter iförändringar. Dessutom har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Sist men inte minst söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Helena Lidén, enhetschef enhet 2, 018-727 48 81
Lina Mellberg, enhetschef enhet 3, 018-727 25 87
Emma Jörum, enhetschef enhet 1, 018-727 38 56.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Henrik Brunnberg, 018-727 75 52.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AMN-2023-00173".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)

Jobbnummer
7810412

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: