Socialsekreterare till Navigatorcenter

Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen i Kristinehamn

Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning.

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Vi söker nu två nya medarbetare till vårt team egen försörjning i Navigatorcenter.
Hos oss pågår just nu ett förändringsarbete där ett gemensamt navigatorscenter har bildats för en väg in till förvaltningen. Ett processbaserat arbetssätt har tagit form där Navigatorcenter är förvaltningens första instans och ansiktet utåt. Allt mottagande och nybesök hanteras här och slussas sedan vidare ut till rätt instans. Detta är en spännande resa där du blir en viktig del i vårt nya team som arbetar med människan i fokus och där ingen dag är den andra lik.

Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt i vårt arbete att forma förvaltningens fortsatta arbete.

Publiceringsdatum
2022-09-23

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i mottaget egen försörjning kommer du vara en av tre som ansvarar för arbetet att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Du kommer göra utredningar och fatta beslut utifrån gällande lagstiftning. Tillsammans med arbetsmarknadshandläggare kommer du att ta fram handlingsplaner för egen försörjning.

Vi har börjat implementera det nya danska arbetssättet BIP för att kartlägga och följa upp progression för egen försörjning.

För att vi ska lyckas framgångsrikt med detta har ett tätt samarbete med studie- och yrkesvägledare, arbetsmarknadshandläggare, ungdom- och integrationssamordnare. Arbetssättet i Navigatorcenter utgår även från att vi ska samarbeta med externa samarbetspartners som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Regionen.

I vårt team är det också viktigt att ha en god dialog med näringslivet för att jobba med kompetensförsörjning.
Det gemensamma arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där vi tillsammans med klienten försöker hitta lösningar som stärker dennes resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Behövs vidare insatser på denna resa så står våra kollegor redo att stötta i det. Processen står aldrig still och vi jobbar med flera parallella insatser.

Arbetsgruppen kännetecknas av att ha ett öppet och glatt klimat där vi gärna diskuterar mycket och gillar att inta olika perspektiv. Vi är rädda om varandra och vår arbetsmiljö och därför ställer vi upp för varandra och är flexibla i vårt tänk. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team och vi hoppas du tänker likadant.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha erfarenhet av och trivas med att arbeta med människor som är i behov av vägledning och stöttning. Vi ser därför att du har en adekvat akademisk utbildning inom något av dessa områden: beteendevetenskap, socialt arbete eller arbetsmarknad.
Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med ekonomiskt bistånd eller andra arbetsuppgifter inom socialtjänstens verksamhetsområde.
Du kan lyfta blicken, se helheten och är lösningsfokuserad för att kunna lotsa och stötta individen att hitta vägen till ett eget självständigt liv. Du skapar förtroendefulla relationer och har viljan att stödja och motivera människor i en förändringsprocess.
Det är meriterande om du har erfarenhet av MI (motiverande intervjuteknik) och myndighetsutövning. Vi ser gärna att du är väl förtrogen med gällande lagstiftning

Som medarbetare i Kristinehamns kommun vill vi att ditt medarbetarskap ska kännetecknas av delaktighet, ansvarstagande och kompetens. Du ska ha en förmåga att samarbeta så alla kan bidra med idéer, kunskap och erfarenhet. Du har ett professionellt förhållningssätt och bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö. Du ska även vara delaktig i utvecklingen av såväl din egen som organisationens kompetens.

Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1159340".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Veronica Andersson
0550-883 13

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen
Senaste upphandlingen: Hyresavtal för Kristinehamns kommun

Jobbnummer
7007328

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen: