Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen

Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
2018-10-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Individ och Familjeomsorgen" (publicerad 2022-08-31) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare till enheten Barn och familj.

Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserad i fem enheter; myndighetsenheterna Barn och Familj, Ungdom och Vuxna (inklusive ensamkommande flyktingbarn), Försörjningsstöd och expedition samt Öppna enheten.

Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-18 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd.

Som socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn upp till 16 år. Du har vidare att följa upp att de beviljade insatserna leder rätt. Du tillämpar bland annat SoL och LVU-lagstiftningen. Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.

Vi erbjuder:
• En liten personalgrupp med nära till kolleger och chef.

• En 1:e socialsekreterare som ger dig extra stöd och handledning avseende barn och familjeutredningar.

• Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvara ta dina förutsättningar inom professionen, inklusive löneutveckling i enlighet med detta.

• Beroende på var du befinner dig i traineeprogrammet, möjlighet till en reflektionsdag i månaden i överenskommelse med din chef.

• Fortlöpande utbildningar i det som behövs för utförandet av uppdraget.

• Processorienterad handledning.

• Friskvård på arbetstid.

• Möjlighet till semesterväxling.

• Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten.

Socionomexamen, med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL och LVU.

Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC, Barns behov i centrum, då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.

För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget, behöver du ha uppnått en personlig mognad samt ett intresse för att arbeta med barn och dess familjer specifikt utifrån myndighetsutövning.

Du ska ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, samt kunna analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete med barns bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.

Publiceringsdatum
2018-10-04

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Inga-Lill Olausson inga-lill.olausson@krokom.se 0640 168 64

Företag
KROKOMS KOMMUN

Adress
KROKOMS KOMMUN
Offerdalsvägen 8
83580 Krokom

Kontorsadress
Offerdalsvägen 8

Jobbnummer
4383123

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: