Socialsekreterare sommarvikariat

Mölndals kommun / Socialsekreterarjobb / Mölndal
2025-01-30


Visa alla socialsekreterarjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Myndighet SOL består av 15 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare. Enheten leds av en enhetschef och tillsammans arbetar vi med hög kompetens utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt SOL. Vi är uppdelade i tre team och man har sina egna ärenden. De insatser som vi utreder mest är hemtjänst och vård och omsorgsboende.

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Publiceringsdatum
2025-01-30

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare bedömer du behov av bistånd enligt socialtjänstlagen och du arbetar utifrån en helhetssyn med individens behov i centrum (IBIC). Yrket som handläggare innebär många möten med olika personer och att följa beslutade arbetssätt och rutiner. Det ställer krav på social kompetens, flexibilitet och effektivitet. Vi samverkar i stor utsträckning med våra utförare och andra relevanta samverkanspartners, såväl internt som externt.

Vi befinner oss i en spännande tid med både pågående och kommande förändringar. Tillsammans med professionella kollegor i arbetsgruppen erbjuder vi en trevlig arbetsplats med ett öppet arbetsklimat. Vi har roligt på vår arbetsplats och vi sätter hälsa och miljö högt.

Kvalifikationer
För att kunna arbeta som socialsekreterare behöver du ha en socionomutbildning eller en pågående utbildning med minst ett års avklarade studier. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du behöver ha kunskaper inom socialtjänstlagen och ha goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt.

Arbetet är självständigt men du kommer ingå i ett team av fem socialsekreterare och ha närhet till dina kollegor. En stor del av vårt arbete innebär samverkan med andra och det är därför av stor vikt att du är strukturerad och har god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Du behöver ha en god digital kompetens och det är meriterande att du har erfarenhet av handläggning av hemtjänst eller planeringar med sjukhus. Att du har kunskaper om myndighetsutövning gärna mot äldre och IBIC, Treserva och SAMSA är något som är meriterande.

Vi ser gärna att du har körkort.

Vi kommer utföra löpande urval. Intervjuer och informationstillfälle är bokat till den 19 februari kl 13 . Tjänsterna kan komma att tillsättas löpande under ansökningstiden.

Under våren kommer det att vara obligatoriska utbildningstillfällen i våra arbetssätt och digitala system, det är viktigt att man kan delta på det. Eventuellt arbeta en del strödagar under våren. Det är viktigt att du kan arbeta mellan v 24- v 33.

Välkommen med din ansökan redan idag!

Som person är du bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Vi ser gärna att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Det kommer naturligt för dig att upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du kan på ett effektivt sätt använda och förstå digitala verktyg, tjänster och medier.

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C230613".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Petter Karbin
petter.karbin@molndal.se

Jobbnummer
9133915

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: