Socialsekreterare med inriktning psykisk ohälsa

Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundsvall

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

I Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen (IAF) ingår Individ- och familjeomsorgen, arbetsmarknad och vuxenutbildning. Förvaltningen består av fyra verksamhetsområden. Barn, unga och familj, Vuxenutbildning, Arbetsmarknad och Missbruk och psykisk ohälsa. Inom myndighetsutövningen riktad till vuxna individer handläggs frågor gällande missbruk, psykisk ohälsa och bostadssociala kontrakt av tre grupper ledda av enhetschef och samordnare. Totalt finns 19 socialsekreterare, 2 specialistsocialsekreterare, 2 samordnare och 1 enhetschef på enheten. Arbetsplatsen finns i Sundsvalls kommunhus.

Förvaltningsorganisationen är ny sedan januari 2020 och i samband med införandet påbörjades även en inre organisationsförändring med målsättningen att öka helhetssynen, öka kontinuitet för klient/brukare samt att arbeta mer med förebyggande socialt arbete. Målet med arbetet är att de personer som kommer i kontakt med oss ska få det stöd, den hjälp och den omsorg de behöver och när det är möjligt förändra sin livssituation och sträva mot ökad självständighet.

Inom verksamhetsgrenen missbruk och psykisk ohälsa har fokus legat på att utveckla de egna verksamheterna, nya arbetssätt och en förändrad kultur. Målsättningen är att så många som möjligt skall få sina behov tillgodosedda genom insats i kommunens egna verksamheter. Nästa steg är en satsning både hos myndighetsutövningen och utförarenheten och därför utökar vi antalet tjänster hos oss. Bland annat införs ett metodtroget Bostad Först och de bostadssociala hyreskontrakten stärks upp med personal dedikerad att arbeta mot målgruppen.

Vill du arbeta på en arbetsplats med stort engagemang och utvecklingslust? Då är Enheten för missbruk och psykisk ohälsa arbetsplatsen för dig!

Nu söker myndighetsutövningen en socialsekreterare med inriktning psykisk ohälsa för tillsvidareanställning.


Publiceringsdatum
2022-07-27

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare med inriktning psykisk ohälsa arbetar du med klienter från 18-65 år. Dina arbetsuppgifter består av att utifrån SoL utreda och bedöma behov samt fatta beslut om insatser som kan stödja personer med psykisk funktionsnedsättning i vardagen. Insatserna ska ske i delaktighet tillsammans med den enskilde för att hitta lösningar utifrån hens behov. Som socialsekreterare är du också ansvarig för uppföljning av beviljat bistånd. Just nu införs IBIC och både utredning och uppföljning kommer framöver utgå från metoden. I uppdraget ingår även stöd- och motivationsarbete och samarbete med vårdgivare, myndigheter och andra aktörer.

Du deltar också aktivt i enhetens utvecklingsarbete och erbjuds löpande kompetensutveckling.


Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen eller annan akademisk examen samt utbildning i socialrätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Det är meriterande med utbildning i motiverande samtal samt IBIC.

Erfarenhet av arbete med psykisk ohälsa och samsjuklighet samt erfarenhet av handläggning av bistånd gällande psykisk funktionsnedsättning är meriterande.

Du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.

Körkort B är ett krav.

Som person är du lätt att samarbeta med, du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är strukturerad samt behåller lugnet i stressituationer.

Utdrag ur belastningsregistret kan komma att begäras.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C97153".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Mia Eriksson-Selling
060 - 19 12 87

Jobbnummer
6844948

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen: