Socialsekreterare - placeringsenheten
Kalmar Kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Kalmar
2019-04-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare - placeringsenheten" (publicerad 2020-06-26) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kalmar Kommun, Socialförvaltningen i Kalmar I Kalmar är det alltid nära till rekreation och naturupplevelser. Oavsett var du bor i kommunen, har du aldrig långt till havet. Här finns gott om möjligheter till ett kustnära boende. Tillsammans med en bra kommunal service och ett stort utbud av handel och nöjen ger det en mycket hög livskvalitet.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 150 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi 5 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Publiceringsdatum2019-04-25ArbetsuppgifterVi på placeringsenheten söker en ny kollega som vill jobba med oss i med- och motgång. Vi är en positiv och hjälpsam grupp där det finns tillgång till dagligt kollegialt stöd. Vi har även nära arbetsledning som är stöd för oss i vårt arbete. Som ny hos oss får du en planerad introduktion samt en mentor i gruppen som kan guida dig i ditt arbete.
Placeringsenheten ansvarar för handläggning av barnärenden inom familjehemsvård. Enheten har ett nära samarbete med familjehemssekreterarna.
Eftersom flera familjehem inte ligger i vårt omedelbara närområde innebär arbetet en del resor, ibland med övernattning, Det finns stort utrymme för att självständigt planera och strukturera sitt arbete.
Som socialsekreterare på placeringsenheten arbetar du främst med familjehemsplaceringar utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Arbetet innebär att du, med barnen i fokus, är ansvarig för all myndighetsutövning, organisering och uppföljning som gäller barnet under placering. Du har också ansvar för samtal med barnen och kontakt med det biologiska nätverket.
Vårt datasystem är Pro Capita och vi använder BBIC som dokumentstöd.
Vi kommer löpande under ansökningstiden kalla aktuella kandidater till intervju.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen och som har ett stort intresse av att arbeta med placerade barn/unga och deras familjer.
Du har gärna någon eller båda av följande erfarenheter:
• handläggning och uppföljning av placeringar
• arbete med kvalificerade barn- och ungdomsutredningar
Det är viktigt att du har goda kunskaper i rådande lagstiftning samt god förmåga och intresse av att uttrycka dig i skrift. Du behöver kunna strukturera ditt arbete, vara handlingskraftig och ha förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar. Arbetet kräver också förmåga att skapa ett gott samarbete med alla viktiga personer runt ett placerat barn. Erfarenhet av barnsamtal är en fördel liksom erfarenheter av BBiC och Pro Capita. Vi lägger stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi förutsätter att du delar vår värdegrund I ett Kalmar för alla möter vi dig med respekt och engagemang. Vi finns här för dig.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-19
Ange följande referens när du ansöker: T07/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLisa Rosén 0480-45 34 39
FöretagKalmar kommun, Socialförvaltningen
AdressKalmar kommun, Socialförvaltningen
Box 611
39126 KALMAR
Kontorsadress39128 Kalmar
Jobbnummer 4752091
Observera att sista ansökningsdag har passerat.