Socialförvaltningen söker en avdelningschef inom myndighet
Flens Kommun / Administratörsjobb / Flen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Flen,
Katrineholm,
Eskilstuna,
Gnesta,
Vingåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Flens Kommun i Flen Har du ett starkt engagemang och mod för att leda, skapa struktur och utveckla verksamhet för Flens medborgares bästa, detta i samverkan med medarbetare och inom politiskt satta ramar? Då är du den vi söker!
Arbetsplats
Socialförvaltningen i Flen har cirka 800 medarbetare som arbetar för invånarnas bästa. Förvaltningen ansvarar för all verksamhet som beslutas utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta (LSS). Inom vårt ansvarsområde finns även kommunens Hälso och sjukvård (HSL), utförare av arbetsmarknadsinsatser och Vuxenutbildningen och Svenska för invandrare (SFI)
Förvaltningen består idag av tre avdelningar: En avdelning med äldreomsorg, särskilt boende för äldre och personer med demens, hemtjänst, dagverksamhet och förvaltningens hälso - och sjukvård. En avdelning som ansvarar för såväl myndighet som utförarverksamhet inom SoL och LSS. Den tredje avdelning ansvarar för myndighet och utförarverksamhet inom barn, unga, vuxna (individ och familj) Egen försörjning och Vuxenutbildningen.
Förvaltningen kommer under året förändra organisationen till en konkurrensneutral organisation. Socialförvaltningen kommer att bestå av två avdelningar med utförare
• äldreomsorg
• barn, unga och vuxna (SoL och LSS) och vuxenutbildningen
• och en avdelning där vi samlar alla enheter som arbetar med att fatta myndighetsbeslut.
Vi söker nu en avdelningschef som vill vara med att bygga om organisationen och sedan ansvara för avdelningen för myndighet. Förvaltningen leds av en övergripande ledningsgrupp bestående av förvaltningschef, tre avdelningschefer, stabschef, enhetschef för ekonomi- och kvalitet och medicinsk ansvarig sjuksköterska (MAS).
Publiceringsdatum2021-03-22Dina arbetsuppgifterSom avdelningschef är ditt uppdrag tvådelat, dels att utveckla myndighetens funktion och ansvar, dels att uppnå en effektiv verksamhet med god kvalitet med Flens kommuns vision och mål som grund. Planering, utveckling, uppföljning och analys är centrala arbetsuppgifter som förutsätter en mycket god samverkan såväl internt som externt. Du rapporterar direkt till förvaltningschef och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp, där du är en viktig del i ledningen av hela förvaltningen. Ditt första uppdrag blir att tillsammans med övriga i kollegor och medarbetare i förvaltningen vara med att bygga den nya organisationen.
KvalifikationerVi söker dig som för uppdraget har en relevant högskoleutbildning, dokumenterad erfarenhet av och god förståelse för politiskt styrd verksamhet. Erfarenhet av chefsuppdrag och myndighetsutövning är ett krav. Gärna erfarenhet av att leda andra chefer.
Vi söker dig som ser samarbete och samverkan med övriga delar av förvaltningen, kommunen och regionen som en naturlig del i arbetet. För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Du är strukturerad och analytisk. Du är bra på att göra prioriteringar bland alla uppdrag och du kan fatta snabba beslut när så behövs. Du har modet att leda genom andra och förmåga att delegera så att andra växer med uppgiften. Du är lojal med uppdraget och din arbetsgivare. Ditt ledarskap entusiasmerar och bidrar till en organisationskultur som präglas av ett öppet klimat och en god arbetsmiljö.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Omfattning/ varaktighet
Tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde efter överenskommelse.
ErsättningFlens kommun tillämpar individuell lönesättning.
Övrig informationFlens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi är en rökfri arbetsplats.Flen har under 2020 inlett ett arbete med att kompetenshöja alla chefer genom att samtliga genomgår utvecklande ledarskap(UL) och chefer som ledare andra chefer kommer att erbjudas indirekt ledarskapsutbildning (IL). För mer information se
www.flen.se. Här hittar du bland annat kommunens strategiska plan, Färdplan Flen samt mer information om kommunens organisation.
Välkommen med din ansökan senast 2021 04 05
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFlens kommun tillämpar individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFlens kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Flens kommun (org.nr 212000-0332),
https://www.flen.se/sv/Om-Flens-kommun/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb1/ Arbetsplats Flens Kommun
Jobbnummer 5644746
Observera att sista ansökningsdag har passerat.