Skolverket söker inköps- och upphandlingssamordnare

Statens Skolverk / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Skolverk i Solna, Stockholm, Gävle, Växjö, Härnösand eller i hela Sverige

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.

Om arbetet

Inom Skolverket pågår ett övergripande förändringsarbete inom området inköp och upphandling med målsättningen att öka nytta, affärsmässighet och effektivitet i våra processer samt att förstärka målgruppsperspektivet genom ett proaktivt, professionellt och stöttande partnerskap till enhetens uppdragsgivare. Konkret innebär detta införande av ett kategoristyrt arbetssätt, vilket bl.a. innefattar ett närmare samarbete med beställarorganisationen, förbättrad inköpsplaneringen, ökad användning av förstudier och behovs-/marknadsanalyser inför prioriterad anskaffning samt en mer utvecklad avtalsuppföljning. Viktiga delar är även olika insatser för att förbättra beställarstödet samt öka beställarkompetens.

Som inköps- och upphandlingssamordnare har du en nyckelroll i Skolverkets förändrings- och utvecklingsarbete genom att samordna och stötta genomförandet av beslutade aktiviteter och ta initiativ till förslag som leder mot målbilden. Därutöver fungerar du även som upphandlare vilket innebär att leda och genomföra upphandlingar och ta ansvar för hela upphandlingsprocessen inklusive marknadsanalys, strategiarbete och avtalsförvaltning samt kategoriledare inom it och telekom.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete på en arbetsplats där du ska ha bra förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, trivas och må bra. Våra förmåner omfattar bland annat friskvård, flexibel arbetstid och lediga klämdagar och goda semester- och pensionsvillkor.

Vi söker dig som har:

• utbildning på minst gymnasienivå
• påbyggnadsutbildning inom inköp och upphandling
• erfarenhet av att ha arbetat minst 10 år som upphandlare inom LOU
• erfarenhet av att ha arbetat minst 3 år som upphandlare inom IT-området
• erfarenhet av att ha arbetat minst 3 år som kategoriledare
• dokumenterad erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av och har arbetat med TendSign
• erfarenhet och har arbetat med Visma Proceedo
• goda kunskaper i Officepaketet

Det är även meriterande om du har:

• erfarenhet av att ha arbetat som processledare
• erfarenhet av att genomföra utbildningar inom inköp och upphandling
• utbildning inom avtalsrätt
• utbildning inom projektledning

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Vi värdesätter även att du är pedagogisk, har en hög servicekänsla och kan sätta dig in i verksamhetens behov. Du är strukturerad och analytisk med mycket god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Vi erbjuder ett spännande och mångsidigt arbete med stora möjligheter för rätt person att påverka utvecklingen av hur inköp ska ske hos Skolverket.

Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling.

Vilka är vi?

På enheten finns idag 15 personer som arbetar i ett glädjefyllt, tillåtande och utvecklande samarbetsklimat. Våra olika roller består av inköpare/upphandlare, upphandlingsjurist, inköpscontroller, inköpsadministratör och e-handelsansvarig, rese- och mötessamordnare, enhetsadministratör och enhetschef. Upphandlings- och inköpsenhetens huvuduppgift är att genomföra inköp och upphandlingar på ett effektivt, affärsmässigt och lagligt sätt samt stödja verksamheten vid Skolverket i inköpsfrågor.

Upplysningar och ansökan

Sista ansökningsdag är den 8 mars 2022. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Skolverket strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns i den verksamhet vi stödjer, vi välkomnar därför sökande med olika kön, bakgrund och etnicitet.

Varmt välkommen med din ansökan till oss!

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Heltid

Publiceringsdatum
2022-03-02

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Skolverk

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Skolverk (org.nr 202100-4185), http://www.skolverket.se

Arbetsplats
Skolverket

Kontakt
Daniel Moius, Enhetschef för Inköp och upphandling
daniel.moius@skolverket.se

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Statens Skolverk

Jobbnummer
6395172

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Skolverk

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Skolverk: